Gå til innhold

Deling av bo og sprikende takster

Anbefalte innlegg

Gjest dette tærer på meg:o(
Skrevet

Er midt oppe i deling av bo etter skilsmisse. To ulike meglere har så langt sett på eiendommen. Den ene sier 2 000 000Pluss, den andre 3 000 000. Nå sitter jeg her helt apatisk. Dette er verdivurdering, ikke takst.

Eksen foreslår å kjøpe meg ut for 1 000 000.

Vi skal ha enda en ny megler opp neste uke. Jeg føler meg helt matt. Det er så vanskelig alt for tiden fra før av. Og så sårt å dele boet, selv om det er best og det skal bli godt å få det overstått.

Jeg føler meg helt lammet:O( Hvordan kan de se det så forskjellig?

Er ikke vant til å styre med slikt alene.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror jeg heller ville få taksert huset. Det er som regel mer pålitelig!

Skjønner det er en vond tid, har vært gjennom det samme selv, men husk at det blir lettere med tiden!

Lykke til!

Skrevet

Tror jeg heller ville få taksert huset. Det er som regel mer pålitelig!

Skjønner det er en vond tid, har vært gjennom det samme selv, men husk at det blir lettere med tiden!

Lykke til!

Ja det må jo til med en skikkelig takst. Syntes det var greit at flere gav en vurdering av verdi først. Den første gangen var jeg der også. Den andre gangen bare han, jeg kunne ikke. Han vil ha lavest mulig vedi siden han vil kjøpe meg ut. Jeg vet ikke..

Æsj, det er bare det at jeg har så lite å gå på nå for tiden.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ok, en takst kan kanskje bli lavere en tre millioner... Så du må vurdere selv før du gjør noe.

Klarer du å sitte med huset om han betaler 1,5 millioner f.eks?

Skjønner godt at du sliter! Når man skilles, så skjer det så uendelig mye på en gang, men det roer seg etterhvert. Men nå er IKKE tiden for å falle sammen, vær sterk og gjør ditt for at det blir en rettferdig fordeling mellom dere to!

Det vil ingen av dere angre i ettertid!

Skrevet

Ja det må jo til med en skikkelig takst. Syntes det var greit at flere gav en vurdering av verdi først. Den første gangen var jeg der også. Den andre gangen bare han, jeg kunne ikke. Han vil ha lavest mulig vedi siden han vil kjøpe meg ut. Jeg vet ikke..

Æsj, det er bare det at jeg har så lite å gå på nå for tiden.

Nei jeg har ikke sjanse til å sitte med huset. Leier nå, men vil helst kunne kjøpe meg noe. For barnas skyld også. Jeg har liten inntekt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei jeg har ikke sjanse til å sitte med huset. Leier nå, men vil helst kunne kjøpe meg noe. For barnas skyld også. Jeg har liten inntekt.

Håper indelig at dere klarer oppgjøret uten for mye krangling! Det må jo også være i din eks-manns interesse at du og barna har det greit! Såfremt en ikke forlanger å bo dyrt, og det ønsker tydeligvis ikke du.

Husk å søk hjelp fra alle de instanser du kan!

Skrevet

Håper indelig at dere klarer oppgjøret uten for mye krangling! Det må jo også være i din eks-manns interesse at du og barna har det greit! Såfremt en ikke forlanger å bo dyrt, og det ønsker tydeligvis ikke du.

Husk å søk hjelp fra alle de instanser du kan!

Takk skal du ha! Jeg har grudd meg slik til dette. Men jeg må videre. Det er ikke annet enn sårt mellom meg og eksen, men jeg er ikke et kranglete menneske av natur. Jeg vil ha minst mulig med ham å gjøre, som har vært så lite bra for meg. Men vil bruke minst mulig energi i retning av ham. Jeg visste ikke at jeg skulle leve flere liv, men det er slik det kjennes ut. Kontakten blir nok minimal, men noe rundt praktiske ting må det bli når det er barn i bildet.

Å bli ferdig med deling er et stykke videre men det trigger så mye.

Skrevet

Synes det virker som om eksen din forsøker ganske så intenst å betale deg minst mulig. At han foreslår å betale deg 1 mill når verdivurderingene antyder høyere verdi, synes jeg er kjipt.

Hvorfor sørger du ikke for å få juridisk hjelp?

Skrevet

Ok, en takst kan kanskje bli lavere en tre millioner... Så du må vurdere selv før du gjør noe.

Klarer du å sitte med huset om han betaler 1,5 millioner f.eks?

Skjønner godt at du sliter! Når man skilles, så skjer det så uendelig mye på en gang, men det roer seg etterhvert. Men nå er IKKE tiden for å falle sammen, vær sterk og gjør ditt for at det blir en rettferdig fordeling mellom dere to!

Det vil ingen av dere angre i ettertid!

Hvis han skal betale ut henne så er det jo han som blir sittende med huset?

hidi, the scorpion
Skrevet

Takk skal du ha! Jeg har grudd meg slik til dette. Men jeg må videre. Det er ikke annet enn sårt mellom meg og eksen, men jeg er ikke et kranglete menneske av natur. Jeg vil ha minst mulig med ham å gjøre, som har vært så lite bra for meg. Men vil bruke minst mulig energi i retning av ham. Jeg visste ikke at jeg skulle leve flere liv, men det er slik det kjennes ut. Kontakten blir nok minimal, men noe rundt praktiske ting må det bli når det er barn i bildet.

Å bli ferdig med deling er et stykke videre men det trigger så mye.

Klart det bringer frem følelser! Men klarer du å komme gjennom dette på en rettferdig måte, er halve seieren vunnet! Dine barn blir vinnerene....

Men ikke gi deg på mindre enn det faktisk er verd!

Ja, du må ha kontakt med dine barns far i fremtiden, ikke la DINE følelser ta overhånd, det kan ødelegge for dine barn.

La dine barn føle at det er positivt å besøke pappa, og at det gleder deg at de har så god kontakt....

Barn blir eldre og en dag er de voksne, da er det den mest rettferdige får gleden av sitt slit! Stå på!

Skrevet

Du må selvfølgelig sørge for å skaffe deg juridisk hjelp slik at dette blir gjort på en ryddig måte!

Skrevet

DEN SOM DELER, VELGER SIST pleide mine foreldre å si når vi ville dele en kake.

Jeg foreslår at dere gjør det slik: Dere trekker lodd om hvem som skal sitte igjen med huset, eller avtaler at den som "velger" hvilken pris huset skal ha, får velge sist om hun/han vil bli boende der eller selge den andre ut. Det er den eneste måten at begge parter vil prøve å få det virkelig rettferdig på.

Alternativet er jo at dere skaffer hver deres takstmann/kvinne (eller flere), og så velger prisen midtveis mellom de to takstene. Men dere bør begge være tilstede begge gangene!!! Slik at den informasjonen takstpersonene får fra dere, er lik begge ganger.

Dere bør selvsagt også sjekke hva tilsvarende eiendommer går for i nabolaget. Er det vanlig at de går over takst feks, i tilfelle bør dere også beregne en høyere verdi.

Blir dere ikke enige, så får dere heller selge huset og dele pengene likt.

Det mener nå jeg.

Skrevet

DEN SOM DELER, VELGER SIST pleide mine foreldre å si når vi ville dele en kake.

Jeg foreslår at dere gjør det slik: Dere trekker lodd om hvem som skal sitte igjen med huset, eller avtaler at den som "velger" hvilken pris huset skal ha, får velge sist om hun/han vil bli boende der eller selge den andre ut. Det er den eneste måten at begge parter vil prøve å få det virkelig rettferdig på.

Alternativet er jo at dere skaffer hver deres takstmann/kvinne (eller flere), og så velger prisen midtveis mellom de to takstene. Men dere bør begge være tilstede begge gangene!!! Slik at den informasjonen takstpersonene får fra dere, er lik begge ganger.

Dere bør selvsagt også sjekke hva tilsvarende eiendommer går for i nabolaget. Er det vanlig at de går over takst feks, i tilfelle bør dere også beregne en høyere verdi.

Blir dere ikke enige, så får dere heller selge huset og dele pengene likt.

Det mener nå jeg.

Jeg har ikke sjanse til å sitte igjen med huset. Jeg har ikke stort å leve av. Hvis jeg legger det ut for salg vil han kjøpe det.

Men vi får få flere takster, minst to stk. Og jeg får ta kontakt med en advokat hvis det begynner å tilspisse seg. Jeg vil bare ha det overstått, men ikke så sterkt at jeg finner meg i alt. Takk for svar.

Skrevet

Jeg har ikke sjanse til å sitte igjen med huset. Jeg har ikke stort å leve av. Hvis jeg legger det ut for salg vil han kjøpe det.

Men vi får få flere takster, minst to stk. Og jeg får ta kontakt med en advokat hvis det begynner å tilspisse seg. Jeg vil bare ha det overstått, men ikke så sterkt at jeg finner meg i alt. Takk for svar.

Du kan jo legge huset ut for salg, la det komme inn bud, og så kan mannen din kjøpe det dersom han byr mest.

Skrevet

Avvent den siste verdivurderingen før du bestemmer deg. Den kan gi en indikasjon på hvilken verdi som er riktig. Dersom mannen din var alene tilstede da den laveste taksten ble gitt, skal du ikke se bort fra at han har vært "flink" til å påpeke negative ting ved huset.

Blir dere ikke enige, kan du kreve at huset selges. Mannen din kan da forbeholde seg forkjøpsrett og tre inn i høyeste bud.

Skrevet

Her er det stor sjanse for at du blir lurt. Skaff deg en advokat!

Skrevet

Og vær til stede ved alle takstene! 33% forskjell høres veldig mye ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...