irene25 Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Tenkte bare jeg skulle dele min erfaring med rektoskopi. Vet det er mange der ute som gruer seg enormt til denne undersøkelsen:) Vær obs på at rektoskopi og coloskopi ikke er det samme. Rektoskopi er en undersøkelse av de nederste 20 cm av tamen, mens coloskopi er en undersøkelse med kamera og slange igjennom hele tarmsystemet. Jeg leste om Rektoskopi på nett og grudde meg ennormt! Spydde og klarte ikke å sove. Her får dere min erfaring fra undersøkelsen. Etter lang samtale og overtalelse fra legen, valgte jeg å gjennomføre rektoskopien. Dere kan tro jeg hadde mest lyst til å trekke meg. Jeg måtte ligge i den velkjente stolen for oss kvinner. Først så kjente legen med en finger opp i tarmen, før han forsiktig førte inn et rør med et lys. Han så på hele nederste del av endetarmen, og dette gikk SMERTEFRITT for seg. For å best mulig beskrive hvordan det føles: Tenk deg at du sitter på do. Du er litt hard i magen, slik at du må trykke ekstra hardt. Akkurat da.. akkurat når klumpen henge litt ute og litt inne.. sånn kjennes det. Finnes ikke vondt.. du bare kjenner at musklene jobber:) Så til dere som skal igjennom denne undersøkelsen og gruer: IKKE GJØR DET" Det går helt fint.. IKKE VONDT! Kan sammenliknes mye med å måle febern der nede! Lykke til! 0 Siter
nick Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Rent bortsett fra et verdigheten ikke står i høysetet når man gjennomgår en sånn undersøkelse, så syntes jeg rektoskopien var grei nok. Det var litt kult når han lyste gjennom huden fra innsiden. Kult å følge med på tv'n også. Å svelge slangen er mye morsommere. Sånne undersøkelser bør de egentlig ta opp på video så man har noe å vise frem i festlige lag. 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Rent bortsett fra et verdigheten ikke står i høysetet når man gjennomgår en sånn undersøkelse, så syntes jeg rektoskopien var grei nok. Det var litt kult når han lyste gjennom huden fra innsiden. Kult å følge med på tv'n også. Å svelge slangen er mye morsommere. Sånne undersøkelser bør de egentlig ta opp på video så man har noe å vise frem i festlige lag. Og jeg synes det var aldeles forferdelig. Et tjukt hardt plastrør som legen kjørte inn uten noen form for bedøvelse eller advarsel. Jeg skrek så de hørte meg ut på venterommet. 0 Siter
nick Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Og jeg synes det var aldeles forferdelig. Et tjukt hardt plastrør som legen kjørte inn uten noen form for bedøvelse eller advarsel. Jeg skrek så de hørte meg ut på venterommet. Tjukt hardt plastrør? Her kjenner jeg meg ikke igjen. Han brukte en fleksibel gummislange som han manøvrerte lett opp i systemet, nesten helt opp til magen. Røntgen Colon var adskillig mere gripende. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.