Gjest ulrikke veslemøy Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Hei. jeg er ei jente på 26. litt historie først. jeg har vært helt uten menstruasjon i 3 år mye mulig pga lav vekt og overtrening. jeg har veldig lav østrogenverdi under 0.1. jeg har LH på 2.0, FSH på 6.4, og det ble konkludert med lav LH,FSH ratio. jeg har etter undersøkelser hos endokrinolog og gyn fått beskjed om at jeg ikke har PCO, men har veldig mye mannlig hårvekst og diagnose idiopatisk hirusisme. jeg har brukt diane mot dette ( uten den store virkningen). jeg er enda undervektig 1.70 høy og vekt mellom 53-55kg. saken er nå at jeg var hos gyn i går der jeg ble satt på trisekvens i 3-6mnd for østrogenmangel og må da slutte med diane. bivirkningene av trisekvens kan vær hirusisme, vektøkning, kviser og depresjon. dette er noe jeg allerede plages mye med og som er sterkt psykisk påkjennende for meg, og jeg kjenner at hvis disse plagene blir verre så vil det gå hardt utover livskvaliteten min. Jeg har derfor ikke lyst til dette og lurer på hvor vanlig disse bivirkningene er og om det er noe annet jeg kan få istede som ikke gir disse bivirkningene eller noe jeg kan kombinere med trisekvens for å motvirke økt hårvekst. jeg har ett barn fra før på 6 år så dette er en tilstand som har oppstått de siste 3-4 årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287499-trisekvens-og-bivirkninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 De bivirkninger som er beskrevet for Trisekvens er meget uvanlige, og som det dessverre ofte er tilfellet er informasjonen mer villedende enn veiledende. For jurister? Jeg har behandlet et mange hundre tall for ikke å si tusen kvinner med Trisekevens uten å se nevnte bivirkninger. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du skal slutte med Diane som jo bedre en Trisekvens kan dempe den mannlige hårveksten? Hvis legen synes det er for sterkt dose, kan du forsøke Yasminelle som er en svakere p-pille som også virker godt mot hud og hår, kanskje like bra som Diane? Jeg går ut fra at du ikke har ønske om ny graviditet, da må man behandle på en annen måte. Mekanismen bak den økte hårveksten hos deg kan være at det lave østrogennivå gir lavt nivå av SHBG (et eggehvitestoff) som er det som nøytralisere de mannlige hormoner. Trisekvens og i høyere grad de ulike p-piller (spesielt Diane og også Yasmin/Yasminelle) øker mengden av SHBG og dermed bindes de mannlige hormoner og blir uvirksomme. Vanskelig å forstå? Så spør i vanlig forum. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287499-trisekvens-og-bivirkninger/#findComment-2308837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.