Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uffda.. Kanskje han svømmer rundt i kloakksystemet og er far til muterte monsterfisker !

Kan ikke gullfisker bli ganske store når de blir sluppet ut i det fri? Hehe, Kanskje jeg ikke tok livet av den men ga den friheten. Lever lenge gjør de visst også ;o)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Uff, jeg har dårlig samvittighet fordi jeg kastet ham levende i do :(

Største problemet med å kaste fisk i do, enten de er døde eller levende, er faktisk at man kan sende ut i naturen sykdommer eller bakterietyper som ikke naturlig hører til her i landet og som kan smitte grunnvannet vårt. Selvfølgelig er fiskenes lidelse et aspekt også, men det med smitte er en langt mer alvorlig trussel enn mange er klar over.

Så jeg setter på en kaserolle med vann som jeg koker opp, og så hiver jeg fiskene som må avlives nedi før de ender opp i restavfallet etter at de er døde. Høres kanskje barbarisk ut, men dett er regnet for å være en av de mest humane måtene å avlive syk fisk på. Ønsker man å gjøre det a la giftsprøyter i USA kjøper man nellikolje på apoteket og har nedi noen dråper i et glass vann som man så har fisken nedi. Når den er tilstrekkelig avsvimt (da ligger den gjerne på siden) pøser man på med et par nellikdråper til og fisken dør. Og fremdeles skal altså _ikke_ den døde fisken skylles ned i do!

Begge disse metodene er i alle fall betydelig mer humane enn å ha en fisk i en vase med vann. :-D Eller i en bolle for den del.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kan ikke gullfisker bli ganske store når de blir sluppet ut i det fri? Hehe, Kanskje jeg ikke tok livet av den men ga den friheten. Lever lenge gjør de visst også ;o)

''Kan ikke gullfisker bli ganske store når de blir sluppet ut i det fri?''

I følge boka mi kan de bli 45 cm. Man kan jo prøve å forestille seg hvor stor en mutant kan bli. >:-|

Gjest ???...!ja sånn gjør jeg
Skrevet

Største problemet med å kaste fisk i do, enten de er døde eller levende, er faktisk at man kan sende ut i naturen sykdommer eller bakterietyper som ikke naturlig hører til her i landet og som kan smitte grunnvannet vårt. Selvfølgelig er fiskenes lidelse et aspekt også, men det med smitte er en langt mer alvorlig trussel enn mange er klar over.

Så jeg setter på en kaserolle med vann som jeg koker opp, og så hiver jeg fiskene som må avlives nedi før de ender opp i restavfallet etter at de er døde. Høres kanskje barbarisk ut, men dett er regnet for å være en av de mest humane måtene å avlive syk fisk på. Ønsker man å gjøre det a la giftsprøyter i USA kjøper man nellikolje på apoteket og har nedi noen dråper i et glass vann som man så har fisken nedi. Når den er tilstrekkelig avsvimt (da ligger den gjerne på siden) pøser man på med et par nellikdråper til og fisken dør. Og fremdeles skal altså _ikke_ den døde fisken skylles ned i do!

Begge disse metodene er i alle fall betydelig mer humane enn å ha en fisk i en vase med vann. :-D Eller i en bolle for den del.

Vi legger fiskene i frysen vi. Har hørt at det er den mest humane måten å drepe de på. Litt vann i en bolle og inn i frysen med dem.

Skrevet

Usj, jeg lover, aldri mer gullfisk på meg :o(

Skrevet

''Kan ikke gullfisker bli ganske store når de blir sluppet ut i det fri?''

I følge boka mi kan de bli 45 cm. Man kan jo prøve å forestille seg hvor stor en mutant kan bli. >:-|

Ja, hvis det svømmer en gullfisk på en halv meter rundt i kloakken på Grünerløkka nå så er det min skyld:o(

Skrevet

Er det så sikkert?

Tydeligvis ikke, det skjønner jeg nå som jeg har lest her.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vi legger fiskene i frysen vi. Har hørt at det er den mest humane måten å drepe de på. Litt vann i en bolle og inn i frysen med dem.

Sånn kan det også gjøres, men mange eksperter heller visst til metoden med nellikoljen, er som en bedøvelse der alle organer til slutt bare slutter å virke. Vil påstå at koking tar betydelig kortere tid enn nedfrysing, koking tar et sekund eller to. Tror neppe at man kan sammenligne nedfrysing av fisk med mennesker som fryser ihjel (som alle myter, og kanskje sanneheter, sier er den beste måten for mennesker å dø på).

Gjest ChiengMai
Skrevet

Er det så sikkert?

Bare så det er sagt, sansynligheten for at en fisk skal overleve i kloakkvann er mindre enn liten. En fisk trenger oksygenrikt vann for å leve, og amoniakk eller hva det nå er dritten omdannes til er direkte giftig også for fisker.

Gjest overforet
Skrevet

Den kan ha luft i magen (!) på grunn av for mye mat (vil ha noe oppsvulmet mage). Se det an noen dager, ofte kommer de seg og kan svømme normalt etterhvert. Og ro ned på maten.

Skrevet

Det var godt å høre at jeg ikke er den eneste. Etterpå ble jeg fortalt at jeg burde ha sluppet ham i kokende vann først så jeg var sikker på at han var død. Men jeg tror ikke jeg hadde orket det heller.

Sluppet fisken i kokende vann! nope aldri om jeg hadde klart det.

Skrevet

Det hadde ikke jeg klart heller nei. Så nå svømmer de rundt i kloakken som monsterfisk :oD

Skrevet

Det hadde ikke jeg klart heller nei. Så nå svømmer de rundt i kloakken som monsterfisk :oD

Det svømmer nok masse monsterfisk rundt omkring ;)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvorfor ikke? Det er faktisk en måte å ta livet av syk fisk på som anbefales av forfattere av bøker om akvariefisk og andre som har drevet med akvarier på årevis.

Skrevet

Hvorfor ikke? Det er faktisk en måte å ta livet av syk fisk på som anbefales av forfattere av bøker om akvariefisk og andre som har drevet med akvarier på årevis.

Ser for meg, meg stå fremfor gryta med fisken dinglende i mine armer akkurat som heksa i Hans og Grete. Hører latteren...

Skrevet

Ligger den helt rolig er den nok død, men hvis den fortsatt rører på seg kan dere jo forsøke å bytte vann sida det kan hende det er for lite luft i vannet. Bolelfisk må ha nytt vann minimum hver tredje dag.

Er gullfisken beboer i en bolle, har dere sjekka om den bare svømte i en retning? I så fall er trolig svømmeblæra ødelagt, og da ender den nok opp som død.

Er så mye kjekkere for fisker å få bo i et akvarium, selv et lite ett er bedre enn en bolle.

Gullfisken lever i beste velgående, den! Kanskje den bare "sov" på ryggen, som min sønn sa. Den pustet hele tiden, altså. Kan godt hende at vannet bør byttes noe oftere enn det har blitt gjort tidligere. Takk for tips!

Skrevet

Den kan ha luft i magen (!) på grunn av for mye mat (vil ha noe oppsvulmet mage). Se det an noen dager, ofte kommer de seg og kan svømme normalt etterhvert. Og ro ned på maten.

Ja, jeg har tenkt på at det kunne være årsaken. Den har kommet seg i alle fall.

Skrevet

Den mest humane måten å avlive en gullfisk på, er å legge den i en pose, klemme til rundt og slå den gjennom hodet med en hammer. Da dør den på sekundet. Blir litt satt ut når jeg hører folk koker dem og putter de i fryseren?! Hallo...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Den mest humane måten å avlive en gullfisk på, er å legge den i en pose, klemme til rundt og slå den gjennom hodet med en hammer. Da dør den på sekundet. Blir litt satt ut når jeg hører folk koker dem og putter de i fryseren?! Hallo...

Som sagt er det mange som anbefaler dette med koking, går så fort atte. Og jeg hadde aldri i verden greid å slå fiskene i hodet selv om de er aldri så syke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...