Gå til innhold

Årlige synskontroller ved linsebruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan optikeren nekte deg å bestille linser hvis du ikke har hatt synskontroll på ett år?

Jeg ser godt og tviler på at jeg trenger justering av linsene, og mistenker optikerne for å tvinge på oss disse kontrollene bare for å dra inn mer penger.

Kan jeg si at jeg vil ha nye linser men ingen kontroll?

Skrevet

Det stemmer nok det, tror det er en ordning "alle" optikere er enig om. Jeg fikk ikke en gang kjøpe "reservelinser" da jeg var ute og reiste, fordi det var over ett år siden siste kontroll (bruker endagslinser). Butikken jeg var innom ringte min faste optiker og sjekka...

Du kan jo alltids kjøpe linser på egenhånd over nett, har gjort det mange ganger og det fungerer utmerket :)

Skrevet

Det stemmer nok det, tror det er en ordning "alle" optikere er enig om. Jeg fikk ikke en gang kjøpe "reservelinser" da jeg var ute og reiste, fordi det var over ett år siden siste kontroll (bruker endagslinser). Butikken jeg var innom ringte min faste optiker og sjekka...

Du kan jo alltids kjøpe linser på egenhånd over nett, har gjort det mange ganger og det fungerer utmerket :)

Hvordan fungerer det da? Må man ikke ha fersk synskontroll å vise til for å få bestilt over nett, eller hvordan er det med det egentlig?

Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha den synskontrollen da?

Jeg har en avtale som gjør at halvårlige kontroller faktisk ligger inne i prisen, og betaler ikke noe når jeg er til kontroll.

Men kontroller kan jo avdekke om du trenger å bytte linser f.eks, det er stor forskjell på linser, noen puster mer, og gir øyet mer luft, og det er stadig utviklinger på denne fronten. Jeg har byttet til linser som er mer skånsomme for øynene mine to ganger, og ønsker i allefall ikke gamble med synet mitt.

Skrevet

Hvordan fungerer det da? Må man ikke ha fersk synskontroll å vise til for å få bestilt over nett, eller hvordan er det med det egentlig?

Der som eg bestiller må ein berre kryssa av i ei rute om at ein har sjekka synet i det siste.. Eller noko sånt. Eg pleier å gå til optikar ein gong i året likevel, men linsene mine bestiller eg på nett - veldig mykje billegare! Sjekk ut ulike nettstader, prisane varierer. Mine linser er definitivt billegast på www.lenses4net.no og eg har veldig god erfaring med dei!

Skrevet

Kontroll av styrke på linsene er det minst viktige med en slik kontroll! Det viktigste er å kontrollere om øynene er friske. Jeg har selv måttet slutte med linser på grunn av problemer som ble oppdaget ved en slik kontroll. Jeg selv hadde ikke merket noen problemer, men når problemene først blir så store at du merker dem selv kan det være for sent å gjøre noe med.

Spander på deg den kontrollen, det er verdt en sjekk en gang i året :)

Skrevet

Jeg vil STERK anbefale deg å ha årlige kontroller, jf det mallet skrev om. Selve synstesten er det minst viktige - men du MÅ få kontrollert at linsebruken er bra for øynene dine!!

Det er ganske naturlig at optikere ikke vil påta seg ansvaret med å selge deg linser hvis de ikke samtidig får forsikret seg om at du ikke tar skade av dette.

Skrevet

Kjæresten min hadde øyeproblemer i lang tid som ikke ble oppdaget fordi han ikke gikk til kontroll. Det er ikke synet som er det viktigste å kontrollere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...