Gjest easylife Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hei. Jeg deltar på et kostholdsprogram via det treningssenteret jeg trener på. Som en del av opplegget starter vi de første ukene med en kur bestående av pulver som en erstatter for mat. Easylife heter det. Nå har jeg gått på det i tre uker og har etter planen tre uker igjen. Men jeg har fått et utslett og lurer på om dette er vanlig under liknende kurer. Og selvfølgelig om det er farlig eller om det er noe jeg kan ta for det. Alternativet er jo selvsagt å slutte på kuren. Utslettet er i form av blemmer som er veldig røde, tidvis klør det en del, det virker ikke som det er væske inni. Jeg har fått det noe på ryggen og i nakken ved hårfestet. Takk.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287594-utslett-av-kostholdserstatter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg skal ikke engang si noe om pulverkurer som erstatning for mat, men jeg ville fått en lege til å se det i alle fall. Det er jo ikke sikkert det har med pulverkuren med å gjøre selv om jeg også ville gått ut fra det ja. *Hyperskeptisk* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287594-utslett-av-kostholdserstatter/#findComment-2308195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hei ! Jeg er nok ganske skeptisk når det gjelder såkalte kostilskudd og kanskje spesielt når det kommer fra et treningssenter. Jeg ville bedt om dokumentasjon og opprinnelsessted for tilskuddet. Det er spesielt viktig at det ikke inneholder hormoner av type cortison eller kjønnshormoner. Det har vist seg før at man selv må passe på nøye her. Selv om det ikke finnes slike ingredienser, er det godt mulig at det kan være andre ting som du kan reagere på med utslett, f eks fargestoffer, konserveringsmidler, smakstilsetninger eller annet.. Det mest vanlige utslaget på huden da er karakterisert av flyktige røde flekker og hevelser . Det kan klø ganske mye og kalles elveblest . Et slikt utslett kan være del av en allergisk reaksjon , men kan også komme spontant uten mistenkt eller påviselig årsak . For å finne ut mer om dette kan du stoppe kosttilskuddet noen dager og se hvorden det går. Standardisert testing er alltid vanskelig . Du kan også kjøpe Zyrtc på apoteket og ta en tbl dgl, det kan dempe utslettet Elveblest er ikke farlig i seg selv. Men dersom man forstsetter å ta inn noe som man har allergisk reaksjon på, kan denne forsterkes og gi symptom fra andre organer f eks lunger og luftveier. Da kan situasjonen bli mer alvorlig. Så hovedprinsippet er å forsøke å finne den sannsynlige årsaken og deretter eliminere denne. I mange tilfeller forblir gåten uløst. Synes du skal ta Zyrtec og stoppe pulveret i første omgang. Gir utslettet seg , er det en god mulighet for at kosttilskuddet er årsaken og da bør du holde deg unne dette videre. Hilsen hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287594-utslett-av-kostholdserstatter/#findComment-2309364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.