Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har sendt inn disse spørsmålene før, men jeg ser nå at betalingen ikke ble gjennomført og at det er derfor jeg ikke har fått svar. Jeg er 38 år. Har tatt FSH og progesteron som var på 10 og 64 Husker ikke hvilen verdi som hørt til hvilken prøve, men den ene ble tatt på dag 21 og den andre på dag 3.. UL viste normale eggstokker med egg i og en enkamret cyste på 20 mm på høyre eggstokk. (mai 2007). Jeg så at du har svart en annen dame på siden angående kunstig inseminasjon med donorsæd. Jeg skal også i gang med dette og lurer på noen av svarene. 1. Du sa at man er mest fruktbar i 3 dager som avsluttes av el. Gjelder ikke dette de som blir gravide på den "vanlige måten" da sædcellene lever i flere dager. Jeg trodde at cellene måtte møte egget akkurat når el finner sted eller på vei ned. Dvs at iom at sædcellene ved kunstig ins. er opptint og kun lever i 24 timer så må vel inseminasjon skje max 24 timer innen el. Dette er slik jeg har forstått det, men det er kanskje feil. 2.Jeg får alltid mens 16 dager etter positiv el test, betyr det at jeg bør vente en dag etter positiv el før de inseminerer meg? (Vet at praksisen er at de helst inseminerer samme dag som positiv el-test 3. Du antydet at hun hadde prøvd 3 ganger og at dette var lenge. Er det lenge? Er det ikke mange som prøver lenger enn dette? Vet at det er mange som forsøker lenger enn det i Danmark. Mister litt håpet om det er slik at man antageligvis ikke får det til om man ikke har lykkes 3 -4 ganger. 4. Kan en graviditet som ender noen dager etter mens påbevises på en gravisitetstest i etterkant? 5. Hva om to egg løsner og kun ett blir befruktet. Får man mens siden det ene egget ikke er befruktet eller hva? 6. Jeg synes at mensen min denne siste gangen holdt på litt lenger og jeg hadde mer vondt i korsryggen enn vanlig. Kan det bety at endometriosen jeg har har utviklet seg? Beklager alle spørmålene, men jeg er så spent, bekymret og nervøs.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287595-undrer-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, dine prøver har vist at du har eggløsning (progesteron på 64) og at dine eggstokker ikke er alt for gamle (FSH på 10). Så til dine spørsmål. 1. Sædceller uten for kroppen har kort levetid, men er de kommet inn i kvinnens livmor holder de seg i flere dager. De ligger i små lommer i livmorhalsen som danner et godt slim i dagene opp til eggløsning. Sædcellene vandrer i flere dager opp over i systemet og en heldig treffer et egg som har løsnet og befrukter det. 2. Som sagt det betyr ikke noe negativt at inseminasjonen skjer for tidlig. EL testen kan gi utslag et døgns tid før eggløsning, og du har tilsynelatende 15 dager fra eggløsning til menstruasjon, det er innenfor det normale. 3. Nå vet jeg ikke om du insemineres fordi din partner har dårlig sædkvalitet eller av annen årsak. Hvis du har en partner med halvdårlig sæd og det ikke lykkes med optimal sædkvalitet og ’timing’, så kan det være en tilleggsfaktor hos deg som dårlige eggledere eller endometriose som bør utredes før man går videre og evt. velger prøverørsbehandling i stedet. Din alder gjør at det kan ta lengre tid før et godt egg løsner og lar seg befrukte. Så det blir en vurderingssak. 4. Jeg forstår ikke helt spørsmålet. En menstruasjon betyr enten at du ikke ble gravid eller hadde en meget tidlig abort. Graviditetstesten kan gi utslag før man venter menstruasjon. Etter en abort vil testen kunne være positiv noen tid etterpå, mengden av svangerskapshormon halveres for hver to dager som går etter aborten. 5. Nei, hormonene fra den andre vil hindre blødning. Men er graviditeten kommet et stykke på vei og det ene foster dør, kan det komme blødning, men det andre kan leve videre. 6. Langvarig menstruasjon er ikke det mest typiske symptom ved endometriose, og det er ikke sammenhang mellom grad av smerter og mengden endometriose. Har du tidligere fått påvist endometriose? Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287595-undrer-2/#findComment-2308846
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...