Gå til innhold

Hår-avfall i hodebunnen

Anbefalte innlegg

Gjest Beccare84

Hei jeg er en jente på 23 år som har tidligere slitt med håravfall. Hvor det er runde store flekker i hodebunnen som forsvinner. Jeg har ikke oppdager det før det er dannet en hårløs flekk stor som en 5 krone. Jeg har tidligere blitt sendt til vanelig lege som sendte mer videre til en hudspesialist. Hudspesialisten visste ikke helt i bunn og grunn hva dette skyltes og hårflekken som var borte kom ifra. Dette var for ca.2 år siden at dette første gang skjedde og jeg fikk noe som heter Dermovat for å pleie hodebunnen. det har tatt utrolig lang tid før håret har vokst ut igjen og det er enda ikke like langt,selv om jeg har klippet håret mitt mange ganger etter dette. Jeg har akkuratt oppdaget at håravfallet har startet igjen,og det er utrolig vondt når jeg vet hvor slitsomt det var sist,det gikk veldig psykisk inn på meg da jeg gikk med konstant angst for at det skulle synes. Brukte mye tid på å dekke dette her til,bla har jeg ikke gått med oppsatt hår siden dette skjedde mot meg. Stedene håravfallet skjer på nå er i midten av hodet og kan dekkes av hår som henger over,men forrige gang jeg fikk dette var det helt nederst i hårroten i nakken og ett sted lengere opp og var lett synelig for alle sammen.. Jeg synes dette er utrolig ekkelt at dette har kommet tilbake og jeg håper at kanskje du vet mere om dette og hva dette egentlig kan være for noe,og hvorfor jeg får det? sender med en link til et bilde som du kan se nermere på dette... http://img406.imageshack.us/img406/8209/nonamejx9.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287596-h%C3%A5r-avfall-i-hodebunnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du har en type håravfall som kalles "alopecia areata" og betyr flekkvis håravfall. det er en slags isolert immundefekt , dvs at ditt eget immunsystem går til angrep på hårrøttene. Vi vet ikke hva som starter det eller hva det egentlig kommer av bortsett fra at hårrøttene i de områdene som rammes går over i en langvarig hvilefase. Ved lettere tilfeller er det vanlig å få 2-4 flekker som "vandrer rundt" et par år for så å gi seg. Dette betyr egentlig at det vanligvis kommer gjenvekst etter uker til måneder for så å dukke opp nye flekker andre steder. Vi har dessverre ingen dokumentert effektiv behandling , men i mangel av det forsøker vi gjerne cortisonpreparater og noen andre preparater som også kan være immundempende , Elidel eller Protopic. Dessverre er ingen former for lokal behandling særlig effektiv. Skjønner at du er mye sjenert av dette , men ikke så mye annet du kan gjøre enn å forsøke å dekke flekkene så godt som mulig. Noen ganger kan det være nødvendig med en form for parykk eller hårerstatning , men det er ikke vanlig. Beklager at det ikke er så mye trøst eller hjelp å få , men jeg tror du kan få alt håret tilbake etterhvert. Mvh fra hudlegen .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...