Gå til innhold

Arv og deling..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerfamilie har hus og hytte på fjellet.

Min mann har kun en søster.

Til neste år skal mine svigerforeldre og oss bytte.

Altså skal vi overta huset og de får vår leilighet.

Søsteren skal få overta hytta med forbehold at svigers skal ha disposisjonsrett så lenge de lever.

Hytta og huset er ca like mye verdt,men hva er det som er mest rettferdig da??

At hun overtar hytta uten å betale noe,og at svigers og oss bare bytter og at leiligheten da er vår når de en gang forlater denne jorden.

Eller at vi og søsteren betaler likt,sånn at vi deler alt når den dagen kommer at de dør.

Hva bli riktig her?

Skrevet

Det må da være enklest å gjøre opp alt mht til hus og hytte nå, istedenfor i fremtiden? Hvis dere overtar huset men skal la dets verdi inngå i arvedelingen om ørten år når svigers er døde, betyr det jo at hele verdistigningen på huset inngår i arvedelingen!

Det er bedre å gjøre opp med endelig virkning for hus ig hytte nå, slik at det som skal likedeles når svigers er døde er verdien av leilighet, innbo, bankinnskudd osvv.

I verdien av hytta bør det tas hensyn til at svigers har disposisjonsrett. Dette senker verdien på hytta for svigerinnen din.

Tilsvarende må man i verdien av huset trekke fra verdien av leiligheten.

Skrevet

Det må da være enklest å gjøre opp alt mht til hus og hytte nå, istedenfor i fremtiden? Hvis dere overtar huset men skal la dets verdi inngå i arvedelingen om ørten år når svigers er døde, betyr det jo at hele verdistigningen på huset inngår i arvedelingen!

Det er bedre å gjøre opp med endelig virkning for hus ig hytte nå, slik at det som skal likedeles når svigers er døde er verdien av leilighet, innbo, bankinnskudd osvv.

I verdien av hytta bør det tas hensyn til at svigers har disposisjonsrett. Dette senker verdien på hytta for svigerinnen din.

Tilsvarende må man i verdien av huset trekke fra verdien av leiligheten.

Ja,jeg synes også det og det betyr jo at min svigerinne må betale oss ut,men min mann mener at hun ikke vil ta opp et lån på 700 000. Men det blir jo litt urettferdig for oss da som må vente 20-30 på vår arv,mens hun får alt på en gang.

Vet ikke..føler ikke jeg har så mye jeg skulle sagt,siden det er hans familie..jeg er jo bare inngift :o)

Skrevet

Ja,jeg synes også det og det betyr jo at min svigerinne må betale oss ut,men min mann mener at hun ikke vil ta opp et lån på 700 000. Men det blir jo litt urettferdig for oss da som må vente 20-30 på vår arv,mens hun får alt på en gang.

Vet ikke..føler ikke jeg har så mye jeg skulle sagt,siden det er hans familie..jeg er jo bare inngift :o)

Det er noe lignende på gang i min kjæres familie og de har visstnok skrevet kontrakt på at når foreldrene faller fra og boet gjøres opp så skal de to som ikke har overtatt huset få XXX antall kroner med utbetalt fra boet enn sistemann som har kjøpt huset til en pris langt under takst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...