Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hedda

Jeg ble som 16-åring operert for Morbus Chrons sykdom, jeg var "hardt rammet," og husker at legen sagt noe om at eggstokken var blitt skjev/bøyd (?) og at jeg hadde hatt mye puss i bukhulen.

Det jeg nå lurer på er om det kan føre til problemer med å bli gravid. Jeg er nå midt i 20-årene, og tanken på at jeg ikke vil kunne fått barn er skremmende. Jeg har aldri hørt noen leger si at jeg vil ha problemer (har heller aldri spurt om det), men leste på nettet at det kan være vanskelig.

Jeg går ikke på noen medisiner nå, bortsett fra noe pulvergreier mot diaré.

Føler meg frisk, har få, om noen, problemer med sykdommen, og har ingen betennelser. Har stort sett regelmessig menstuasjon.

Kan jeg være steril? er det noe jeg kan gjøre om det skulle vise seg at jeg vil ha problemer med å bli gravid?

-Engstelig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28767-chrons-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mon ikke det er din livmor som ble litt bøyd? Det betyr ikke noe særlig. Hvis du har hatt en bukhinnebetennelese/sammenvoksninger etter operasjon, kan det være redusert sjanse. Men man vil kunne hjelpe deg med prøverørsbehandling, om det skulle være nødvendig. Det har meget gode resultater. Hvis du ikke blir gravid etter et års forsøk, så kan du søke lege for utredning og behandling. Ikke vent til du blir for gammel (dvs 30 år) med å forsøke!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28767-chrons-og-graviditet/#findComment-116860
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...