Gå til innhold

6 uker med kvalme og brekninger

Anbefalte innlegg

Gjest Frk. Kvalm

Hei! Jeg er en 24 år gammel jente som har vært plaget med kvalme, oppkast-(særlig om morningen) og brekninger i 6 uker nå. De første tre ukene kastet jeg opp syre om morgningen og kanskje en gang til i løpet av dagen. Da var avføringen løs og gulaktig, men de siste to ukene har den blitt fast og fått litt mer brunfarge. Har ikke hatt diare. Jeg er fremdeles svært uvel og kvalm, men kaster heldigvis ikke opp eller brekker meg lenger. Jeg kjenner et sterkt sug øverst i magen, en nesten konstant sultfølelse/gnaging og smerter øverst til venstre i magen rett under ribbeina som kan bedres litt når jeg spiser. Har også litt vondt helt nederst til venstre på magen. Kjennes ut som om det er liten aktivitet i magen, har mye mindre luft enn det jeg pleier, og det er litt lindrende å stryke litt hardt i sirkler på magen. Jeg har vært hos legen to ganger og tatt blodprøver og urinprøver, men alle prøvene er fine. Jeg er ikke gravid, har kvinnelig samboer. Legen sier han tror det er syreproblemer og jeg fikk beskjed om å kjøpe Pepcidduo på apoteket. Har prøvd pepcidduo nå i to uker - det lindrer magesuget litt, men kvalmen er der fremdeles. Det står på pakningen at Pepcidduo ikke skal brukes mer enn 2 uker sammenhengende så nå har jeg sluttet med det. Har ikke merket noen forverring av plagene - kanskje fått litt flere sure oppstøt. Har regelmessig og normal mens, men symptomene forverres ved menstuasjon. Hva kan dette være? Til vanlig studerer jeg, men nå har jeg måttet tatt permisjon fra studiene siden jeg er kvalm og uvel hver dag og rett og slett i dårlig form. Føler ikke at jeg har noen "tyngende tanker" som plager meg eller noe annet psykisk - men det er klart at nå begynner jeg å bli litt urolig for hvor lenge dette skal vare. Slike langvarige episoder med kvalme og sug i magen har jeg hatt regelmessig siden jeg var 16 år- noen ganger har det vart en uke, andre ganger tre måneder, og det kommer og går som det vil...Jeg har testet ut alt fra hva slags mat jeg spiser til hva slags skyllemiddel og sovestilling jeg har, men blir ikke klokere av det. Tidligere har jeg vært igjennom disse undersøkelsene: gastroskopi,ultralyd av lever-nyre-galleveier, gynekologisk, rtg øvd, rtg colon, endoskopi og hos psykosomoatisk på Rikshospitalet. Alle undersøkelsene, unntatt rtg colon og endoskopi, ble tatt for omlag 5 år siden og viste ingen funn,ei heller på Psykosomatisk. Endoskopien tok jeg for 1,5 år siden grunnet oppkast, diare og synlig blodig avføring og da fant de polypper som de fjernet og som var fine og ufarlige, men de sa at dette var nok ikke årsaken til mine symptomer. Så jeg blir sittende som et stort spørsmålstegn. Kan jeg ha magesår uten å ha helicobacter pylori - evnt kan dette ha blitt oversett ved en gastroskopi?(kan nevne at jeg ikke bruker NSAID preparater) Bør jeg ta en ny gastroskopi? Hvis man har magekatarr, synes det (alltid) på rtg øvd eller gastroskopi, evnt hva gjør man med det? Skal til legen på fredag og da vil jeg spørre om å få en henvisning til en magespesialist - hvor lang ventetid kan jeg regne med? Har du noen andre ideèr om hva det er som gir meg disse plagene, evnt hvilke undersøkelser som bør gjøres eller medisiner som bør prøves? Andre sykdommer-medisiner: astma og allergi- Seretide morgen og kveld, evnt Ventoline ved behov. (astmaen er under god kontroll og har få plager). Allergi: gress, pollen, bjørk, hassel, or og alle pelsdyr unntatt hund og kanin. Bruker zyrtec ved behov. Hilsen meg som er ganske så lei av å være kvalm og i dårlig form...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287697-6-uker-med-kvalme-og-brekninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Historien du beskriver er såpass omfattende og komplisert at det er vanskelig å forsøke meg som fjerndiagnostiker.J eg vil tro at du har noe i mavesekk-tolvfingertarm-regionen, ikke i tarmen forøvrig, selv om blodig diarre kunne også skylde noe i tarmen. Du har vært gjennom alle de undersøkelser jeg kunne tenke meg å foreslo. Jeg er jo iklke gastroenterolog, og ut ifra min spesialitet ville jeg tenke i første rekke på mavesår- syreproblemer. Du sier at du ikke har Helicobacter pylori, men du sier ikke hvor lenge er det siden du ble undersøkt for det. Det er kanskje også en god tanke å gjenta gastroskopien. Jeg er enig at du sluttet med Pepcidduo, det er klart sagt i doseringsanbefalingen. I det hele tatt, du bør ha en skikkelig undersøkelse av en gastroenterolog (mavespesialist). Jeg kan ikke komme med noe mer fornuftig forslag.(desverre)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...