Gå til innhold

UTSLETT I ANSIKT

Anbefalte innlegg

Gjest frk. Fortvilet

Hei! Jeg er en 25 år gammel, tidligere frisk kvinne. Aldri hatt noen hudproblemer utover litt pilarkeratose på rygg før det aktuelle: Fikk et utslett i ansiktet i januar d.å.. Det begynte midt mellom øyebrynene, og har siden også kommet lateralt nedenfor munnviken på begge sider, samt på siden av nesen bilat. Er små, røde papler, kan også ha et litt vesikuløst utseende i forløpet. Ingen puss, og kommer ingen væske ut fra disse ved klemming. Tydelig avgrenset til normal hud. Klør + er ømme og huden føles litt "stiv" der hvor lesjonene sitter. De holder samme form i mange uker-måneder, før de så etterlater seg et "innsøkk" i huden. Kan klø selv etter at de har blitt til slike innsøkk. Jeg har søkt råd hos flere allmennleger, samt én hudlege, men ingen har foreløbig kunnet hjelpe meg, og jeg begynner nå å bli svært fortvilet da jeg jo bare får flere og flere arr i ansiktet + at lesjonene er plagsomme når de er "aktive" i tillegg. Har forsøkt Mildison og Apolar, Diclocil, Zovirax, Fucithalmic + div. "naturpreparat-kremer". Hadde vært svæææært takknemlig om du kan hjelpe meg! Mvh frk. Fortvilet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287723-utslett-i-ansikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det var ikke så lett å gi deg noe sikkert svar på dette. Men jeg tenker at du først og fremst har en talgkjertelsykdom , mest sannsynlig perioral dermatitt eller rosacea evt forverret av Apolar. Typisk for perioral dermatitt er at det dels er litt tørt eksemaktig med papler/ røde nupper i huden, sitter gjerne rundt nesevinger og på hake og har et svingende forløp, blir forbigående bedre av cortisonsalver , men slår ut mer når man forsøker å slutte. Rosacea kan likne , men har mer dyprliggende røde kuler med ujevn overflate spesielt i kinn samt på nese mm . Rosacea kan bare dukke opp spontant , men kommer helst hos kvinner nærmere 40 . Behandlingen både for perioral dermatitt og rosacea er tetracyclintabletter i flere uker evt måneder. Du bør vel kanskje få en annen hudlege til å se på deg før du går videre med behandling. Lykke til ! hilsen hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287723-utslett-i-ansikt/#findComment-2310931
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...