Gå til innhold

Kan migrene og fordøyelse henge sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest har migrene
Skrevet

Altså om man ikke har så god fordøyelse?

Caloni Makaroni
Skrevet

Det kan godt være. Mange med epilepsi får hyppigere anfall om de har treg mage og ikke vært på do på flere dager, for eksempel.

Gjest Jente31
Skrevet

Vet ikke. Men jeg har merket at jeg blir bedre av å ta meg en brødskive under et anfall.

Dette hjalp mormoren min som også hadde migrene i den tiden da det ikke fantes slike medisiner vi har idag.

Gjest har migrene
Skrevet

Vet ikke. Men jeg har merket at jeg blir bedre av å ta meg en brødskive under et anfall.

Dette hjalp mormoren min som også hadde migrene i den tiden da det ikke fantes slike medisiner vi har idag.

Det nytter ikke med hverken mat eller vann her (eller cola). Begynner migrenen så kan jeg ikke stoppe den (annet enn med tablett for migrene).

Gjest pærebrus875
Skrevet

DA jeg begynte å få mye vondt i hodet og etter litt lesing på nett, så regner jeg med at dette er migrene og ikke bare "hodepine" pga jeg blir kvalm og lys og lyd sensitiv osv.. Og jeg leste at mange får problemer med fordøyelsen under et anfall eller dagene rundt, at man får diare timene før eller dagen etter osv.. husker ikke hvor jeg leste men ahr lest noe slikt et sted.

det kan jo også være det som utløser migrene som gjør at du blir dårlig i magen.. f eks store mengder MSG (smaksforsterker som finnes i "alt" av ferdig mat) gir mageproblemer hos MANGE i store mengder, og mange sier også at dette fører til temmelig kraftige migreneanfall.. så der er det jo en sammenheng. (søk gjerne etter msg + migraine om du lurer på om dette kan gjelde deg).

Jeg vet at de 2 årene jeg hadde mye mageproblemer (venter på time til gastroskopi, kort forklart så reagerer jeg på gluten..men tåler det i små mengder,f eks et pizzastykke) og jeg sov veldig urolig i følge typen pga jeg hadde så mye forstoppelse og vondt i magen osv, det har gitt seg nå når jeg spiser glutenfritt, og typen hater å stresse pga da kommer det et anfall.. Så stresset kropp pga stresset mage = anfall kanskje?

Selv så har jeg hørt andre og begynt å lure selv iblant på om mageproblemene er litt "psykiske" at man blir verre i magen av stress... og da får man jo gjerne et anfall også.. Så er mange årsaker.

Hva med å drikke rødvin (noe jeg ikke tåler får omtrent akutt anfall) lørdagskveld, og spise en dårlig kebab på vei hjem? Da får man gjerne mageproblemer og migrene samtidig, så kan være tilfeldigheter også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...