Gå til innhold

Hepatitt B

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har blitt kjent med ei jente som er kronisk bærer av Hepatitt B (adoptivbarn fra asia, født med Hep B). Jeg har twinrixsprøyten selv (tatt for ca 5 år siden), og føler meg relativt trygg på at jeg ikke blir smittet. Hun fortalte at hun hadde tatt blodprøve for et år eller to siden, og at hun ble da fortalt at smittefaren i hennes tilfelle var rundt 10-15 %. Som hun fortalte ble smittefaren mindre jo eldre en blir. Det jeg imidlertid lurer på, er om jeg kan bli bærer av sykdommen selv, selv om jeg ikke blir syk? Og at jeg dermed kan smitte andre senere? Hvor lenge kan jeg da evt være smittebærer? Hva er sannsynligheten for å bli smittet selv om jeg har tatt twinrix-sprøyten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287839-hepatitt-b/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Hepatitt B vaksine (twinrix - inneholder også hepatitt A) gir en meget god beskyttelse. Hvor god den er avhenger noe hvor godt du har respondert med antistoffdannelse. Graden kan variere noe hos forsskjellige personer. Jeg tror ikke at beskyttelsen er absolutt, men ved heldig immunrespons kan være nesten komplett. Det skulle i alle fall gi beskyttelse for moderate smittedoser av hepatitt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287839-hepatitt-b/#findComment-2310098
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...