Gå til innhold

Manglende eggløsning/hormoner i ubalanse?

Anbefalte innlegg

Hei, 34 år gammel kvinne, ingen barn. Avsluttet for snart 5 mnd siden en Zoladexkur mot endometriose. Tok til sammen 4 månedlige injeksjoner. Fikk tilbake regelmessig mens (30-31 dager syklus) 2 mnd etter siste sprøyte, men har ikke funnet eggløsning ved testing etter dette. Har eggløsningsslim midt i syklusen, men får kun svakt utslag på LH-test. I følge bruksanvisningen er testen negativ så lenge ikke begge strekene er like tydelige. Målte temperaturen forrige mnd, og den var høyere i slutten av syklusen. Har dessuten de siste 2 mnd hatt ømme bryster og pms-følelse allerede fra dag 12, noe som tidligere kom kun siste uka før mensen. Hva kan dette skyldes? Finnes det medikamenter som kan få hormonene i balanse igjen? Kan jeg være på vei inn i en tidlig overgangsalder som følge av Zoladexen? Er det da i tilfelle for seint med evt ivt-forsøk? Hva anbefaler du som behandling ved endometriose på lang sikt for å hindre spredning? Finnes det en sammenheng mellom endometriose og visse krefttyper? Vil i tilfelle minipille beskytte mot dette? Takk for svar!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Først må jeg spørre om hva som var grunn til Zoladexbehandling om det var effektivt? Hvis du har regelmessige menstruasjoner, økning i temperatur og dessuten eggløsningsslim og PMS, har du med stor sannsynlighet også eggløsning. Jeg vil faktisk si med sikkerhet. Det er en del problem med testene, så vi anbefaler dem ikke. Zoladex kan ikke fremskynde overgangsalderen. Du bør absolutt søke til prøverørsbehandling hvis du ikke har oppnådd graviditet innen ett år. Har du tidligere forsøkt å bli gravid uten resultat? Det ser ut som de med endometriose har høyre risiko for visse kreftsykdommer som brystkreft, eggstokk-kreft og lymfeknutekreft. P-pille kan beskytte mot eggstokk-kreft men kan øke risiko for bryst-kreft. Det er ikke holdepunkter for at minipille kan påvirke sjansen, hverken i negativ eller positiv retning. Det å være barnløs øker i seg selv risiko for eggstokk-kreft og brystkreft. Vennlig hilsen Mette H Moen

Zoladex ble gitt for å tørke ut endometriose etter fjerning av eggstokkcyste. Har lest nå i ettertid at det ikke hjelper. Har vanligvis ikke mer smerter ved mens enn at 2 ibux er nok. Hvorfor har jeg nå etter disse sprøytene lengre periode med ømme bryster? Nesten 3 uker i forhold til 1 uke tidligere?

Vedr kreftrisiko: Hvor forhøyet er risikoen for kreft for oss med endometriose? Bør vi gå til jevnlige kontroller?

Mette Moen, Gynekolog

Zoladex ble gitt for å tørke ut endometriose etter fjerning av eggstokkcyste. Har lest nå i ettertid at det ikke hjelper. Har vanligvis ikke mer smerter ved mens enn at 2 ibux er nok. Hvorfor har jeg nå etter disse sprøytene lengre periode med ømme bryster? Nesten 3 uker i forhold til 1 uke tidligere?

Vedr kreftrisiko: Hvor forhøyet er risikoen for kreft for oss med endometriose? Bør vi gå til jevnlige kontroller?

Zoladex i 6 måneder etter operasjon reduserer forekomst av tilbakefall, så det er greit. Zoladex har hatt en hemmende på brystet som nå oppheves, det kan gi ømhet. Siste studie jeg har lest viste 30% øket risiko for eggstokk-kreft (det betyr omtrentlig at risikoen er 2,6 % i stedet for de ’normale’ ca. 2%), brystkreft risiko øket med 8% (dvs fra ca 10% til 10,8%). Til gjengjeld var livmorhalskreft redusert med 30%. Det at du har brukt Zoladex (som brukes ved behandling av brystkreft) kan ha fjernet den økte risiko for brystkreft. Det er ikke grunn til spesielle forholdsregler for de med endometriose, altså ikke grunn til hyppigere kontroller (det er ingen kontroller som er gode til å fange opp eggstokk-kreft).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...