Gå til innhold

God i engelsk

Gjest student på engelsk

Anbefalte innlegg

Gjest student på engelsk
Skrevet

Hva definerer dere som "god i engelsk"? Jeg antar at de fleste har kunnskaper i engelsk som andrespråk. Jeg spør ikke dem som har engelsk som morsmål.

Er det å snakke og skrive like flytende som norsk, eller er det å gjøre seg forstått? Hva med det enorme ordforrådet? Engelsktalende forstår ikke selv alle ord og uttrykk engang.

Grammatisk er engelsk enkelt, men det er likevel ikke lett når en studerer på høyt plan å uttrykke seg korrekt hele tiden. Likeledes å få riktig flyt i skrivinga.

Skrevet

Tja, jeg vil vel si at for å bli kaldt god i engelsk bør man kunne uttrykke seg ganske lett både muntlig og skriftlig i dagligspråk. Språkforståelsen bør også være god.

hidi, the scorpion
Skrevet

For meg er "god i engelsk" litt mer enn gjennomsnittet av hva en nordmann kan. Selv snakker jeg flytende engelsk (ikke amerikansk som mange nordmenn, nå gjør), og kan skrive engelsk svært godt.

Mange nordmenn er elendige når de snakker engelsk, de fleste tror de er megagode, når alkoholen flyter gjennom årene....

Størstedelen av nordmenn kan gjøre seg godt forstått på engelsk, mener jeg!

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Siden vi begynner å lære engelsk tidlig og i tillegg hører mye engelsk via tv, musikk ol. mener jeg man skal være godt over middels for å være _god_ i engelsk. En som snakker tilnærmet flytende med god uttale og godt ordforråd.

hidi, the scorpion
Skrevet

Siden vi begynner å lære engelsk tidlig og i tillegg hører mye engelsk via tv, musikk ol. mener jeg man skal være godt over middels for å være _god_ i engelsk. En som snakker tilnærmet flytende med god uttale og godt ordforråd.

Der er jeg ikke enig. Det er stor forskjell på "god i engelsk" og de som snakker flytende....

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Der er jeg ikke enig. Det er stor forskjell på "god i engelsk" og de som snakker flytende....

God i engelsk i norsk målestokk da. De fleste nordmenn er jo gode i engelsk i forhold til gjennomsnittet i mange andre land.

hidi, the scorpion
Skrevet

God i engelsk i norsk målestokk da. De fleste nordmenn er jo gode i engelsk i forhold til gjennomsnittet i mange andre land.

Det var vel min konklusjon også!

Gjest student på engelsk
Skrevet

Jeg synes mange nordmenn snakker dårlig engelsk. Kan hende at det finnes andre som gjør det også, men i et land med så høyt utdannelsesnivå bør de fleste klare seg på engelsk. Flere lærere som jeg kjenner i Norge kan ikke skrive enkel tekst, ikke rektorer heller. Ingeniører er ikke særlig gode i engelsk, unntatt kanskje fagutrykk. Leger er gode i engelsk i motsetning til Italia hvor de ikke snakker engelsk i det hele tatt, men i alle asiatiske land som jeg har kommet til har leger snakket godt engelsk.

Gjest student på engelsk
Skrevet

Det er svært få nordmenn som snakker tilnærmet flytende engelsk med god uttale. Kjenner nordmenn med sterk aksent som har godt ordforråd.

Gjest student på engelsk
Skrevet

Tja, jeg vil vel si at for å bli kaldt god i engelsk bør man kunne uttrykke seg ganske lett både muntlig og skriftlig i dagligspråk. Språkforståelsen bør også være god.

Jeg studerer i usa sammen med amerikanere. Jeg får høye karakter og greier meg bra. Jeg har ingen problemer med dagligdagen, men jeg føler meg ikke god i engelsk.

Alt som jeg leverer inn blir lest igjennom og rettet, og jeg har en del feiler. Jeg får ofte høre at dette er fantastisk siden amerikanere ikke er vant til å skrive andre språk enn sitt eget. Jeg stiller krav til meg selv å skrive engelsk like godt som norsk og jeg er ikke i nærheten engang. Jeg har sterk aksent og mangler ofte ord når jeg skal stå opp og snakke. Lese går greit, men det er alltid en del ord som jeg ikke forstår.

Jeg har noen ganger tatt ord/uttrykk direkte opp fra bøker, det blir rettet på og noen prøver å si til meg at jeg lager mine egne ord. Ordforrådet er så enormt at amerikanere sliter selv med det.

For ikke å snakke om kommaer, semikolonne osv. Jeg har til og med mistet taket på det i norsk uten å ha lært det på engelsk.

Skrevet

Jeg har bodd i England, er gift med en engelskmann og snakker engelsk uten noe særlig aksent.

Likevel vil jeg si at jo mer jeg lærer, jo mer går det opp for meg hvor mangelfullt engelsken min egentlig er. Kravet til meg selv har liksom blitt mye høyere enn å klare seg selv på en flyplass eller på en ferie et eller annet sted.

Sånn er det vel med mange tror jeg.

Skrevet

Jeg har bodd i England, er gift med en engelskmann og snakker engelsk uten noe særlig aksent.

Likevel vil jeg si at jo mer jeg lærer, jo mer går det opp for meg hvor mangelfullt engelsken min egentlig er. Kravet til meg selv har liksom blitt mye høyere enn å klare seg selv på en flyplass eller på en ferie et eller annet sted.

''Likevel vil jeg si at jo mer jeg lærer, jo mer går det opp for meg hvor mangelfullt engelsken min egentlig er. ''

Akkurat dette synes jeg gjelder på omtrent alt. Det er først når man har kommet til en viss dybde innen et fag eller kunnskapsområde at man fullt og helt forstår kompleksiteten i det og dermed skjønner hvor mye man faktisk ikke forstår/kan.

Gjest Elextra
Skrevet

En er ikke "god i engelsk" om en akkurakt klarer å gjøre seg forstått. For å kunne kalle seg god i engelsk bør man uttrykke seg klart og greit både skriftlig og muntlig, og forstå det aller meste engelsk. Dog behøver man selvfølgelig ikke snakke og skrive som en innfødt.

Når det gjelder ''Grammatisk er engelsk enkelt,'', som du sier, er jeg ikke enig. Enkelt å lære det basiske, men vanskelig å bli stødig i engelsk gramatikk. På fransk er det f.eks. nesten motsatt, vanskelig å få kontroll på det grunnleggende, men har du først det, har du kommet svært langt.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er svært få nordmenn som snakker tilnærmet flytende engelsk med god uttale. Kjenner nordmenn med sterk aksent som har godt ordforråd.

''Kjenner nordmenn med sterk aksent som har godt ordforråd.''

Det er sant, finnes mange eksempler på dét, f.eks. Gro Harlem Brundtland eller "kroneksemplet" Thor Heyerdahl.

Skrevet

''Likevel vil jeg si at jo mer jeg lærer, jo mer går det opp for meg hvor mangelfullt engelsken min egentlig er. Kravet til meg selv har liksom blitt mye høyere enn å klare seg selv på en flyplass eller på en ferie et eller annet sted.''

Skjønner hva du mener. Jeg har engelsk far og har vært mye i England. Snakker som en innfødt med øst-London dialekt når det gjelder dagligtale. Men når det kommer til å skulle forklare noe litt innviklet, kommer jeg til kort og leiter etter riktige ord. Og min skriftlige engelsk er ikke egentlig noe å skrive hjem om. Jeg har en del skrivefeil, og liker ikke å lese bøker på engelsk fordi det går så mye saktere enn på norsk. :(

Skrevet

Har snakka engelsk i hverdagen nå i 2 år.

Og kan si jeg fikk meg et sjokk de først mnd...

Men når man snakker det hver dag og alle rundt deg snakker det også,

så kommer jo glosene inn ettehvert!

Det samme med skriftspråket!

Skrevet

Jeg studerer i usa sammen med amerikanere. Jeg får høye karakter og greier meg bra. Jeg har ingen problemer med dagligdagen, men jeg føler meg ikke god i engelsk.

Alt som jeg leverer inn blir lest igjennom og rettet, og jeg har en del feiler. Jeg får ofte høre at dette er fantastisk siden amerikanere ikke er vant til å skrive andre språk enn sitt eget. Jeg stiller krav til meg selv å skrive engelsk like godt som norsk og jeg er ikke i nærheten engang. Jeg har sterk aksent og mangler ofte ord når jeg skal stå opp og snakke. Lese går greit, men det er alltid en del ord som jeg ikke forstår.

Jeg har noen ganger tatt ord/uttrykk direkte opp fra bøker, det blir rettet på og noen prøver å si til meg at jeg lager mine egne ord. Ordforrådet er så enormt at amerikanere sliter selv med det.

For ikke å snakke om kommaer, semikolonne osv. Jeg har til og med mistet taket på det i norsk uten å ha lært det på engelsk.

Jeg synes du stiller for høye krav til deg selv. Du kan vel ikke forvente å beherske et annet språk like godt som morsmålet ditt?

Amerikanere er fra seg av beundring over utlendinger som behersker engelsk godt. Dvs. som klarer å skrive, snakke og gjøre seg greit forstått. De er jo ikke vant til å måtte bruke andre språk selv.

At du har aksent er jo helt naturlig. Du har ikke vokst opp i USA og fått amerikansk-engelsk inn med morsmelka (eller morsmelkserstatningen som de fleste får i USA).

Jeg vet ikke hvor lenge du har studert i USA, men for hver dag som går vil du bli flinkere. Du vil plukke opp fler og fler ord og vendinger. Du vil også få mindre aksent.

At amerikanere ikke er flinke i sitt eget språk er ingen nyhet :) De er ganske late språkmessig sett.

Da jeg var utvekslingselev på High School, var jeg flinkere i skriftlig engelsk enn nesten alle i klassen min - helt utrolig!

Ikke stress med språket så mye. Skriv så godt du kan, og ta til de rettinger. Fokuser heller på å lære faget og å nyte det at du faktisk studerer i et utrolig spennende land :)

Skrevet

Jeg synes mange nordmenn snakker dårlig engelsk. Kan hende at det finnes andre som gjør det også, men i et land med så høyt utdannelsesnivå bør de fleste klare seg på engelsk. Flere lærere som jeg kjenner i Norge kan ikke skrive enkel tekst, ikke rektorer heller. Ingeniører er ikke særlig gode i engelsk, unntatt kanskje fagutrykk. Leger er gode i engelsk i motsetning til Italia hvor de ikke snakker engelsk i det hele tatt, men i alle asiatiske land som jeg har kommet til har leger snakket godt engelsk.

''Flere lærere som jeg kjenner i Norge kan ikke skrive enkel tekst, ikke rektorer heller.''

Rektorer trenger vel ikke nødvendigvis være flinkere i engelsk enn andre lærere. De er gode på administrasjon og ledelse..

Men lærere generelt bør selvfølgelig kunne nok engelsk til å lære faget fra seg, og helst litt til.

Gjest student på engelsk
Skrevet

''Flere lærere som jeg kjenner i Norge kan ikke skrive enkel tekst, ikke rektorer heller.''

Rektorer trenger vel ikke nødvendigvis være flinkere i engelsk enn andre lærere. De er gode på administrasjon og ledelse..

Men lærere generelt bør selvfølgelig kunne nok engelsk til å lære faget fra seg, og helst litt til.

De norske rektorene jeg kjenner har ikke akkurat vært gode på administrasjon og ledelse. Lærere underviser ikke i engelsk, unntatt engelsklærere, men de må kunne følge med faglig. Det å lese kun norsk faglitteratur er rett og slett ikke nok i dagens skole.

Kanskje rektorene ville blitt bedre hvis de kunne følge med. Det er naturlig å stille større krav til en rektor enn en lærer. Rektor skal kunne være pedagogisk veileder for personalet sitt.

Skrevet

De norske rektorene jeg kjenner har ikke akkurat vært gode på administrasjon og ledelse. Lærere underviser ikke i engelsk, unntatt engelsklærere, men de må kunne følge med faglig. Det å lese kun norsk faglitteratur er rett og slett ikke nok i dagens skole.

Kanskje rektorene ville blitt bedre hvis de kunne følge med. Det er naturlig å stille større krav til en rektor enn en lærer. Rektor skal kunne være pedagogisk veileder for personalet sitt.

Jeg skal ikke kverulere, men jeg personlig ser på det som mest viktig at lærerne som skal stå for den faktiske undervisningen, har gode kunnskaper.

Rektor har det pedagogiske ansvaret ja, men det betyr ikke at h*n _må_ ha detaljkunnskaper om det faglige som elevene skal lære. Det er mye viktigere at h*n sørger for at det legges til rette for/kreves av dem som underviser, at _de_ holder seg oppdatert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...