Gå til innhold

Brått pusteproblem

Anbefalte innlegg

Datteren min på 19 år ble kjørt i ambulanse til legevakten denne helgen etter store problem med å puste. Det startet da hun og rom-venninnen gikk for å legge seg. De hadde vært på fest, men det var visst ett par timer siden de tok siste "drinken" og venninnen påsto at datteren min hadde drukket ganske lite denne kvelden. Da de la seg startet det visst umiddelbart. Hun klarte ikke å puste og lå bare og hyperventilerte. Etter en stund ringte venninnen etter ambulanse og da de kom og sjekket henne og hun en kort stund var uten puls og de ikke fikk reaksjon da de lyste henne i øynene, tok de henne med til legevakten. Underveis tok de blodprøve i fingeren og sa hun hadde veldig lavt blodsukker. På legevakten ble hun banket i brystet, kløpet i armene og "slått" i ansiktet for å få roet henne og få henne til å reagere. Da hun ble stabil, etter ca.3-4 t. ble hun sendt hjem. Mandag tok hun kontakt med fastlegen pga veldig tung pust (hun klarer fremdeles ikke å gå noe særlig før hun er tungpustet) og brystsmerter. Brystsmertene kan jo komme av all bankingen i brystet, for hun er hoven der. Men det eneste legen gjorde var å gi henne en sykemld. for en uke og ta blodprøve i fingeren. Jeg synes ikke dette er nok, så jeg har nå fått henne til å bestille en ny time for videre undersøkelser. For jeg mener at dette ikke er vanlig for unge jenter på 19 år og plutselig få slike pusteproblemer. Hun har en jobb som krever henne nesten 50-60 timer i uken, så hun er jo aldri helt uthvilt, men det alene kan vel heller ikke være problemet?

Legen på legevakten sjekket visst også for stoff og det fant de ikke noe av i blodet.

Har noen vært borti liknende?

Det er grusomt å tenke på at hun kanskje ville vært død hvis ikke hadde hatt venninnen hos seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287934-br%C3%A5tt-pusteproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skipohoi

Synes absolutt ikke dette er nok, hvis hun har hatt puststopp, og fortsatt er tungpustet!

Hun trenger en grundig utredning, dette er da ikke vanlig.

Hva konkluderte de med på legevakten da? De må jo ha hatt en formening om hva det var i og med at de sendte henne hjem?

Synes absolutt ikke dette er nok, hvis hun har hatt puststopp, og fortsatt er tungpustet!

Hun trenger en grundig utredning, dette er da ikke vanlig.

Hva konkluderte de med på legevakten da? De må jo ha hatt en formening om hva det var i og med at de sendte henne hjem?

Datteren min var og fikk med journalen fra legevakten da hun skulle til fastlegen sin mandag, og der sto det ikke noe om hva de mente det var. Det var bare beskrevet det de hadde fått vite av venninnen, hva hun selv hadde fortalt og det ambulansepersonellet og legen på legevakten hadde opplevd akkurat da hun var der. Derfor er jeg redd det kan skje igjen. Siden ingen har sjekket henne for noe som helst. Vil derfor at hun nå skal kreve av fastlegen at han sender henne til videre undersøkelser. Og jeg har bedt henne om aldri å være alene. Nå klarer hun knapt å gå ett par hundre meter før hun sliter med å puste. Ganske skremmende. Fredag var vi på skogstur sammen og lørdag holder hun på å dø av pustevansker.

Gjest aspeløvet

Datteren min var og fikk med journalen fra legevakten da hun skulle til fastlegen sin mandag, og der sto det ikke noe om hva de mente det var. Det var bare beskrevet det de hadde fått vite av venninnen, hva hun selv hadde fortalt og det ambulansepersonellet og legen på legevakten hadde opplevd akkurat da hun var der. Derfor er jeg redd det kan skje igjen. Siden ingen har sjekket henne for noe som helst. Vil derfor at hun nå skal kreve av fastlegen at han sender henne til videre undersøkelser. Og jeg har bedt henne om aldri å være alene. Nå klarer hun knapt å gå ett par hundre meter før hun sliter med å puste. Ganske skremmende. Fredag var vi på skogstur sammen og lørdag holder hun på å dø av pustevansker.

Du nevnte at blodsukkeret var lavt. Hvor lavt? Angstanfall med hyperventilering, kan det være et alternativ?

Ble det tatt ekg og ultralyd av hjertet?

Hun fikk ikke vite hvor lavt blodsukkeret var og da hun var hos fastlegen, tok han en blodprøve i fingeren. Men han testet bare blodprosenten. Da hun spurte om han ikke kunne teste blodsukkeret også, svarte han at det burde hun sagt med en gang for nå hadde han tatt blodprøve. Så det har ikke blitt sjekket mer. Hun har faktisk ikke blitt undersøkt på noen måte. Det er det som jeg synes er så skremmende. Hun har bare blitt sykemeldt en uke uten noe form for tester eller undersøkelser.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...