Gå til innhold

Lungenes oppgave(r)?

Gjest Signatuuuuuuuuuur?

Anbefalte innlegg

Gjest Signatuuuuuuuuuur?
Skrevet

Noen som har peiling på lungenes oppgave® utenom det som skjer i bronkiene?

Skrevet

Gassutvekslingen er ganske sentral. Dette har jeg klippet fra en bok jeg hadde på skolen.

Lungenes gassutveksling skjer mellom lungenes alveoler og blodet i de kapillærene som omgir alveolene. Hensikten med gassutvekslingen er å forsyne blodet med O2, og å fjerne CO2 fra blodet. (Bjålie, 2003, kap. 9)

Gasser beveger seg ved diffusjon fra områder med høyt partialtrykk til områder med lavt partialtrykk. Partiell trykkgradient for O2 = høyere trykk i alveolene (pO2 A = 100 mmHg) enn i blodet (pO2 a = 40 mmHg). Dette gir en trykkgradient fra alveolene til kapillærene, som vil si at O2 diffunderer fra alveolene til blodet.

Partiell trykkgradient for CO2 = høyere trykk i blodet (pCO2 a = 46 mmHg) enn i alveolene (pCO2 A = 40 mmHg). Dette gir en trykkgradient fra blodet til alveolene, som vil si at CO2 diffunderer fra blodet til alveolene.

Avstanden mellom alveoleluften og blodet i lungenes kapillærer er svært kort. Dette, sammen med den store lungegjennomblødningen og den enorme diffusjonsoverflaten til alveolene/kapillærene, legger forholdene til rette for at store mengder O2 og CO2 kan utveksles mellom alveolene og kapillærene på svært kort tid, d.v.s under 1 sekund.

O2 og CO2 oppløses i en tynn væskefilm som kler innsiden av alveolene. Deretter skjer det en passiv diffusjon v.h.a. molekyler fra ett sted med høyt partialtrykk til ett sted med lavt partialtrykk.

Altså: O2 diffunderer fra alveolene til blodet i lungenes kapillærer.

CO2 diffunderer fra blodet i lungenes kapillærer til alveolene.

Gjest Takk!!!!!!!!!
Skrevet

Gassutvekslingen er ganske sentral. Dette har jeg klippet fra en bok jeg hadde på skolen.

Lungenes gassutveksling skjer mellom lungenes alveoler og blodet i de kapillærene som omgir alveolene. Hensikten med gassutvekslingen er å forsyne blodet med O2, og å fjerne CO2 fra blodet. (Bjålie, 2003, kap. 9)

Gasser beveger seg ved diffusjon fra områder med høyt partialtrykk til områder med lavt partialtrykk. Partiell trykkgradient for O2 = høyere trykk i alveolene (pO2 A = 100 mmHg) enn i blodet (pO2 a = 40 mmHg). Dette gir en trykkgradient fra alveolene til kapillærene, som vil si at O2 diffunderer fra alveolene til blodet.

Partiell trykkgradient for CO2 = høyere trykk i blodet (pCO2 a = 46 mmHg) enn i alveolene (pCO2 A = 40 mmHg). Dette gir en trykkgradient fra blodet til alveolene, som vil si at CO2 diffunderer fra blodet til alveolene.

Avstanden mellom alveoleluften og blodet i lungenes kapillærer er svært kort. Dette, sammen med den store lungegjennomblødningen og den enorme diffusjonsoverflaten til alveolene/kapillærene, legger forholdene til rette for at store mengder O2 og CO2 kan utveksles mellom alveolene og kapillærene på svært kort tid, d.v.s under 1 sekund.

O2 og CO2 oppløses i en tynn væskefilm som kler innsiden av alveolene. Deretter skjer det en passiv diffusjon v.h.a. molekyler fra ett sted med høyt partialtrykk til ett sted med lavt partialtrykk.

Takker for begge svarene!

Noen flere som har noe å tilføye?

Skrevet

Lungene renser blodet og luften

Lungene renser ikke blodet. Det er det nyrene som gjør.

Gjest masterstud
Skrevet

Så grei du er :-)

Kan du tenke deg å gjøre oppgaver for andre studenter også? Eller fullføre gruppearbeidet mitt?

Gjest Ren luft i lungene er godt for meg og ungene
Skrevet

Lungene renser ikke blodet. Det er det nyrene som gjør.

Lungene renser jo blodet for CO2 kan man si. Men at de renser luften var litt generelt kanskje he he :-)

Pust godt ut og inn folkens, så får vi renset luften her!

Skrevet

Så grei du er :-)

Kan du tenke deg å gjøre oppgaver for andre studenter også? Eller fullføre gruppearbeidet mitt?

Jeg er akkurat ferdig med en mastergrad selv, så nå er jeg ganske lei, kan du si. :) Hva er det gruppeoppgaven din handler om da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...