Gå til innhold

høy puls

Anbefalte innlegg

Gjest litt sliten

Jeg har hatt relativt høy puls -mellom 100 og 120 i ca et år nå.

Jeg er 24 år og er i utgangspunktet i god form, men jeg blir veldig raskt sliten for tiden. Pulsen er høy hele dagen, uansett hva jeg gjør (eller ikke gjør).

Er dette normalt? Hva kan det skyldes? - Det er ikke stoffskifte, og blodtrykket er OK.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288-h%C3%B8y-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til "litt sliten".

Hvis du konstant har puls på 100-120 bør du få tatt t EKG for å vurdere hvorvidt det er en normal elektrisk aktivering av hjertet, eller det dreier seg om en aktivering som oppstår et annet sted enn vanlig.

Det vil også være aktuelt å se hvilken pulsvariasjon du har gjennom døgnet, og det kan evt. kontrolleres ved hjelp av en båndspiller som registrerer EKG over 24 timer.

Det finnes mange årsaker til høypuls uten at de er lokalisert til selve hjertet, bl.a. høyt stoff-skifte (som du angir som normalt), andre hormoneffekter, stress og psykiske faktorer, etc. Manglende trening kan også gi tendens til høy puls, men sjelden på det nivå du anfører.

Snakk med din lege om dette, og få hjerteaktiviteten vurdert. Vanligvis er det en helt uskyldig og ikke behandlingstrengende årsak.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Einar Søyland, lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288-h%C3%B8y-puls/#findComment-938
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...