Gå til innhold

rød og fortykket hud ove nese,og kinn

Anbefalte innlegg

Gjest ISFINGRE

Jeg er en kvinne på 41 år som har vært under utredning over flere år, og det har hele tiden skjedd nye ting underveis. Nå har huden min over nesen og utover på kinnene blitt tykkere og den blir utpreget rød av sol, kulde og stress. Jeg har også fått en del utslett i hodebunnen som virker som små betente kviser. hva kan disse tingene tyde på? Min lege har også snakket om likfingre, da jeg har mye smerter i hender og føtter. Kan alt ha en sammenheng?

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Litt vanskelig å si hva som feiler deg ut fra den beskrivelsen du gir. Isolert sett kan utslettet du beskriver i ansikt og hodebunnen være en talgkjertelsykdom som kalles rosacea, den gir kviser og røde kuler i huden og av og til i hodebunnen samt tiltakende rødhet og blodkar på nese og kinn. Dette ville evt vært en mulighet som kan behandles med antibiotika , krem og laser, men jeg må anta at legene dine har tenkt på det. Og symptomene fra hendene passer ikke sammen med rosacea. Den andre muligheten er at du har en form for "bindevevssykdom" med kombinasjon av symptomer fra hud , ledd , muskler osv. Men "kviser" i hodebunnen passer ikke så godt sammen med dette. Høres ut som du bør undersøkes av hudlege og revmatolog i fellesskap for å få en sikrest mulig diagnose. For at undersøkelsen skal gi et så fullstendig bilde som mulig, bør det sannsynligvis gjøres hudbiopsi, blodprøver og røntgen/ MR samtidig. Dersom du ikke har vært på slike spesialistundersøkelser bør du få legen din til å henvise deg videre. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...