Gå til innhold

Hva feiler katten min?

Anbefalte innlegg

Gjest lille kattepus
Skrevet

Jeg har en stor, flott hannkatt. Den har store uteområder å boltre seg på (bor på landet), får vetrinærfór, rent vann hver dag og maaasse kos. Nå virker han imidlertid litt ..ja, deprimert, nesten.

Han spiser godt, får like mye kos som ellers og virker fin i kroppen. Men han er så selskapssyk. Trør rundt meg hele tiden og skal helst sitte på fanget. Han ser så trist ut, stakkar... Jeg skjønner ikke hva det kan være og han har vært slik en stund så jeg begynner å bli litt bekymret.

Har noen en anelse om hva det kan være? Kan katter bli deprimerte?

Skrevet

Få tak i en katt til så han ikke er så alene?

Gjest lille kattepus
Skrevet

Få tak i en katt til så han ikke er så alene?

Vi har hatt en annen katt her på besøk noen ganger tidligere (i ferier) og det er det verste katten min vet. Da blir han veldig underdanig selv om det er hans territorium. Her er flere katter i nabolaget (fiender?) og katten min er mye ute.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Hvis du er skikkelig bekymret for katten din, bestill en time hos veterinær og få sjekket den. Katter kan faktisk få depresjoner, men det er ikke så vanlig. Men er de syke på annen måte, kan de bli lei seg og få slike reaksjoner som du nevner. De kan jo være syke selvom man som eier ikke helt ser det eller skjønner det. Hvis slike symtomer vedvarer lenge, ville jeg få sjekket det med en gang. Dyrlegen kan raskt ta blodprøver bl.a. og finne ut om katten har en sykdom.

Det trenger ikke være noe alvorlig heller, det kan være at pusen bare er litt utenfor om dagen. Kanskje den har vært i slosskamp og derfor føler seg litt nedfor?

Skrevet

Noe katter kan bli deprimert og stresset hvis de ikke finner seg til rette ute, særlig hvis en dominant katt i nærområdet ikke lar ham beholde sitt territorium. Man kan få kjøpt feromoner som beroliger katter hos veterinær, "min" veterinær har anbefalt dette. (De samme luktstoffene som f.eks. dyremødre bruker for å berolige ungene sine.) Skader ikke å prøve!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...