Gå til innhold

Radiograf

Anbefalte innlegg

Gjest vil bli
Skrevet

Er det noen som jobber som radiograf her og vil si litt om hvordan det er? Jobber de fleste med kreftpassienter?

Skrevet

Radiografene, de jobber vel på røntgenavdelingen og tar røntgenbildene som røntgenlegen (radiologen) ser på og stiller diagnoser.

Røntgenbilder kan alle bli tatt av, fra mistanke om brystkreft, til beinbrudd osv.

Forbehold om jeg skriver feil da, men moren min jobbet som røntgenlege så derfor vet jeg dette om radiografene også, som var hennes nære kolleger på avdelingen hun jobbet.

Gjest boomshakalaka
Skrevet

En radiograf er vel ekspert på det med å ta røntgen. Det er ikke så høy utdannelse som røntgenlege, tror det er høyskolestudium? Tror ikke de tjener så kjempemye heller til tross for at det er høyskoleutdannelse, men jeg vil anta mer enn en sykepleier og noe mindre enn en ingeniør?

Det er ikke spesifikt kreftpasienter de tar seg av.

De tar røntgenbilder osv, tolking av bildene tror jeg det er røntgenlegene som tar seg av.

Gjest alt man vet
Skrevet

En radiograf kan også jobbe for oljeselskaper. Sjekke at sveisejobber er skikkelig utført. Viktig og godt betalt jobb!

Skrevet

http://www.radiograf.no/ :

De aller fleste radiografer jobber på sykehus og andre helseinstitusjoner i radiologiske avdelinger, bildediagnostiske sentre eller stråleterapiavdelinger. Det finnes også stillinger for radiografer i utdanningsinstitusjoner eller som selgere innen industrien.

Skrevet

Ligger litt i ordet da, som en fotograf tar foto, så tar en radiograf radiografiske bilder, via røntgenstråler. Det finnes ulike typer, MR, CT, vanlig røntgen osv. Noen av røntgenundersøkelsene krever et kontrastmiddel, dette er spesielt om de skal se blodårer osv på røntgen? På røntgen kan de oppdage ting som ikke er som det skal, f.eks. beinbrudd, kreftsvulster osv.

Altså en radiograf tar disse bildene, deretter vil en røntgenlege/radiolog vurdere disse bildene og eventuelle funn som de så sender til den legen som henviste pasienten. Røntenlegen stiller ikke endelig diagnose, dette gjøres i samråd med legen som henviste pasienten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...