Gjest Mvh ei som er lei av å klø... Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei! Siden i mai har jeg hatt en forferdelig kløe/utslett/eksem over hele kroppen. (Fikk det ca 1-2 uker etter ett opphold i Tyrkia, vet ikke om det har noen sammenheng) Det starter med små røde prikker som nesten ikke synes, som klør ubeskrivelig mye, kommer over hele kroppen. Klør så mye at jeg klør meg til blods. Det begynte vell på underarmene, deretter mage, lår, rygg legger, bryst, til og med under beina og inni håndflaten. Jo mer jeg klør jo verre blir det. Klør mest om kvelden, natta og morgenen. Nå i det siste har det blitt skikkelig sår og skorper av det, mest sannsynlig fordi jeg klør på det kanskje!? Virker som det kommer på forskjellige steder periodevis. Akkurat nå er det mest på lår og mage. Begynner å bli ekstremt plagsomt, da det ser veldig stygt ut og at det går utover nattesøvnen. Våkner ofte på natta av at det klør og prøver å dempe det med forskjellige kremer (uten parfyme). Har vært til 2 forskjellige leger og begge mente det var allergi. (De tok ingen tester, for de trodde de var så sikre) Har gått på aerus allergi tabletter, det funket ikke overhodet. Fikk en kortison tablett kur som jeg skulle ta 4 tabletter daglig i 5 dager. Jeg va da kløfri i kanskje en liten uke etter kuren var ferdig, men det begynte på igjen likedan. Var da på nytt hos en ny lege med samme formening om at det var allergi, fikk allergi sprøyte som heller ikke har funket. Nå i løpet av den siste mnd har kjæresten min også fått kløe, ikke fullt så ille som hos meg, han klør mest og prikkene vises ikke så godt. Rart om det er allergi da!? Lurer på om du har noen formening om hva dette kan være, føler legen "ler" av meg når jeg kommer å forteller problemet. Vil finne ut hva dette er, husker ikke hvordan livet er kløfritt lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288047-kl%C3%B8e/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kanskjekandetværedet Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei! Har du fått undersøkt om det kan være sopp? En bekjent av meg hadde det slik som deg, og han var til lege flere ganger, men når han først kom til hudlege ble det påvist sopp. Det klødde over hele kroppen, men soppen hadde visstnok startet på føttene. Håper du finner ut av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288047-kl%C3%B8e/#findComment-2311672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hei du du som er lei av å klø! Du må skynde deg til en god hudlege. Du har gått altfor lenge uten å få riktig diagnose. Det er ganske sikkert ut fra den beskrivelsen du gir at du har en scabbinfeksjon. Det er en liten midd som kan overføres ved fysisk kontakt , men også via håndklær, sengetøy osv. Det kan ta fra dager til uker før det begynner å klø. Kløen kan være generell dog ikke over halsen , men selve midden finnes ikke mange steder på kroppen til å begyne med. Typisk er også at det kan komme noen små nupper eller vannblemmer på siden av fingrene eller på innsiden av håndleddene med en liten sort prikk som er selve midden. Hudlegen kan som regel vise deg midden! Kløen kommer typisk når man ligger under dynen og er søvnforstyrrende. Allergi ar vanligvis variabelt , skabb klør hver natt. Som behandling kommer du til å få Nix krem som skal smøres på hele kroppen utenom hode og hals om kvelden. Kjæresten må gjøre det samtidig, han har det samme. Neste morgen(etter 12 timer) må dere dusje og skifte på sengen , lufte godt og ta rene klær. Ytterklær kan dere bare henge bort noen dager. Kløen vil så være avtakende i løpet av 2-4 uker og etter hvert gå helt over. En sjelden gang er det behov for mer enn en behandling , men det er sjelden. Flere behandlinger i rask rekkefølge kan føre til hudirritasjon og eksem så skal ikke gjøres uten i samråd med legen. Lykke til , dette kommer til å ordne seg når dere får riktig diagnose og behandling. Med vennlig hilsen hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288047-kl%C3%B8e/#findComment-2312266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.