Gå til innhold

Utslett i ansiktet

Anbefalte innlegg

Gjest rødnese

Hei! Jeg er 48 år og har hatt problemer med utslett siden nyttår. Jeg har vært gjennom sterke psykiske og følelsesmessige påkjenninger, men det har nå roet seg. Hver dag popper det opp noen dype kviser og små materiefyllte blemmer som brenner når de kommer. Områdene rundt er rødskjoldete. Noen ganger klør det. Utslettet er konsentrert på nesa og området midt i ansiktet. Ofte er nesa knall rød og betent. Utslettet vandrer mellom panne, kinn, hake, nese, ofte symmetrisk. Hadde seboreisk eksem (flasseksem) rundt nesevingene i tenårene og inn i 20-årene. Har hatt utslett i forb. m. sterke påkjenninger (mors og fars kreftsjukdom bl.a.). Seinere år har jeg for det meste hatt fin hud. Har prøvd cortisonsalver, alle apotekenes kvisesalver, akupunktur, fotsoneterapi, homøopati. Vil helst unngå thetracyklinkur. Er det noe annet som kan hjelpe? Psykisk tilstand har alltid hatt mye å si for huden min, men nå er alt såpass rolig at jeg synes det burde bedre seg. Det virker som om kroppen ikke klarer å snu tilstanden..Kan det ha noe å si at jeg hadde cytomegalovirus på leveren på slutten av 80-tallet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288078-utslett-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du beskriver et typisk tilfelle av rosacea som finnes dobbelt så ofte hos kvinner som menn og ofte starter i ca 40 års alder gjerne ifm stress eller psykisk påkjenning. Det rammer først og fremst dem som har mye talgkjerteler og det er de samme som har såkalt seborroisk dermatitt i eller fra tenårene. Typiske er også at det finnes på nesen, midt i pannen og i sentrale kinn ofte helt symmetrisk. Cortisonsalver gjør det som regel verre og kan føre til en slags "berg-og-dalbane-utbrudd" som slår til for fullt når du forsøker å ta pause med behandlingen. Hvis du skal bli bra må du nok ta tetracyclin , helst Tetralysal i minst 3-4 mnd , kanskje lenger , men hvis god effekt, lav dose , bare 1 tbl om dagen. I tillegg anbefaler vi preparat med azelainsyre (Finacea) eller mitronedazol (Rosex) til påsmøring , samt karlaserbehandling for å få vekk litt av blodkarene så det blir mindre rødt og dette kan også virke på blodkarene så det ikke blir så hyppige utbrudd. Anbefaler deg å kontakte almenlege eller hudlege som skjønner hva du feiler og kan gi deg riktig behandling. Hilsen Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288078-utslett-i-ansiktet/#findComment-2312239
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...