Gå til innhold

Atopisk eksem + katt= sant?

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker oss katt..

Har ei datter på 5 år som har hatt lett grad av atopisk eksem siden hun var 8 mnd. Har ikke astma eller andre allergier. Nå er det slik at hun og storebror på 9 år ønsker seg katt. Bor i enebolig. Har hørt at en ikke bør ha katt når en har atopisk eksem pga det kan føre til ytterligere allergier og astma. Har derfor ikke anskaffet katt. Men er det noen her på doktoronline som har erfaring med dette? Vil jo ikke påføre datteren min hverken sykdom eller mere plager, men ønsker heller ikke å være "for hysterisk" heller. Hmm... synes dette er kjempevanskelig. Vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288089-atopisk-eksem-katt-sant/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Blikkboks

Heia!

Nå har ikke sønnen min bare en lett grad av atopisk eksem, men vi har nå hund da, og det går greit. Vi lå på Rikshospitalet på hudavdelingen i en uke i fjor, på opplæring, og di sa at di har gått tilbake på det med husdyr, om ikke det er spesille alergier mot det spesefikke dyret.

MEN, når det er sagt, kan ikke jeg la min sønn sove hos noen som har katt uten at han får merkbart mer eksem etterpå. Han har i tillegg fått asma anfall av katter en gang. Men vi oppfører oss som vanlig, og besøker folk med katter, men vi overnatter ikke.

Jeg ville vært skeptisk, men jeg har hund selv, og det går bra, men det går dessverre ikke med katt, for oss da.

Det er helt sikkert forskjell for alle. Jeg ville rådført meg med legen jeg, i første omgang.

En flott kveld ønskes deg av hundemennesket

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kan jo fortelle vår erfaring. Vi hadde katt da datteren vår ble født. Hun fikk atopisk eksem da hun var ett år, og også cøliaki og barneastma. Allergitest ved 1,5 års alder var negativ. Astmaen vokste hun av seg da hun var 4-5 år. Men etter hvert så merket vi at hun reagerte på katten. Så vi tok allergi test da hun var fyllt 5 år og da ga den utslag bare på katt. Så den måtte vi kvitte oss med... snufs.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...