Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du ringer på mandag og sier hvor langt du er på vei og så setter de opp time til deg på det tidspunktet de pleier å ta første kontroll. :o)

På den første kontrollen fylles det ut et skjema som du alltid skal ha med deg heretter, frem til barnet er født da. Det måles blodtrykk og vekten din noteres. Evt. arvelige sykdommer og andre sykdommer hos deg registreres, det tas vel noen blodprøver du får sikkert noen reklamegreier fra Libero eller Pampers eller noe, Den lille svangerskapsboken fikk jeg husker jeg. :o)

Du kan ringe legen nå. Mange tar ikke inn gravide til første kontroll før de er 10-12 uker på vei. Dette får du vite når du bestiller time.

På første time blir du veid, det blir tatt blodprøver, helsekortet blir fylt ut, søknad sendt til ultralyd som blir tatt i uke 17-19 og fødselsmelding sendt til sykehuset.

Foreløpig termin blir regnet ut. Noen leger tar GU og kanskje brystsjekk. Langt fra alle gjør det.

Du kan så velge om du ønsker å bare gå til legekontroller, eller om du vil veksle mellom å gå til lege og jordmor.

Lykke til :)

Du kan ringe legen nå. Mange tar ikke inn gravide til første kontroll før de er 10-12 uker på vei. Dette får du vite når du bestiller time.

På første time blir du veid, det blir tatt blodprøver, helsekortet blir fylt ut, søknad sendt til ultralyd som blir tatt i uke 17-19 og fødselsmelding sendt til sykehuset.

Foreløpig termin blir regnet ut. Noen leger tar GU og kanskje brystsjekk. Langt fra alle gjør det.

Du kan så velge om du ønsker å bare gå til legekontroller, eller om du vil veksle mellom å gå til lege og jordmor.

Lykke til :)

Brystsjekk, hva er det?

Brystsjekk, hva er det?

At legen sjekker etter kuler i brystene. Det skjer veldig sjelden, men noen leger utfører det for sikkerhetsskyld.

Jeg har opplevd det en gang, første gang jeg var gravid. Legen var en turnuskandidat som nok ville være ekstra grundig.

Det var ikke noe ekkelt eller noe. Egentlig litt kjekt å få vite hvordan man skal sjekke brystene for kuler.

Annonse

At legen sjekker etter kuler i brystene. Det skjer veldig sjelden, men noen leger utfører det for sikkerhetsskyld.

Jeg har opplevd det en gang, første gang jeg var gravid. Legen var en turnuskandidat som nok ville være ekstra grundig.

Det var ikke noe ekkelt eller noe. Egentlig litt kjekt å få vite hvordan man skal sjekke brystene for kuler.

Ja, det hadde jo egentlig vært greit å vite hvordan man skal sjekke brystene sine selv. Men jeg slapp brystsjekken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...