Gå til innhold

Hva synes dere om denne pedagogikken?


Anbefalte innlegg

Gjest TheaAlice

Jeg har hatt praksis i en barnehage og var så vidt innom en småbarnsavdeling noen dager. Alderen på barna var fra 1-3 år.

I denne avdelingen går det et barn som på alle måter henger etter i utviklingen. Han er snart tre år, har lite språk,og dårlige sosiale ferdigheter. Det er mistanke om psykisk utviklingshemming med tanke på autisme, men siden foreldrene har motsatt seg utredning, så har det stoppet opp på det området.

Det som har blitt et stort problemer at han slår de andre barna, og alle andre som kommer hans vei. Slåingen kan komme helt uten grunn,det virker som om det er et kontaktbehov når han slår, eller at han slår for å få oppmerksomhet.

De som jobber der har forsøkt å avvenne han med det, uten å lykkes. Nå oppfordres de andre barna til å slå igjen. Og de slår uten å nøle, så det blir mange slåsskamper.

Men er dette veien å gå? Jeg forstår at det er fristende, og at barna må få en mulighet til å forsvare seg. men l?

Jeg synes bare det er betenkelig og en dårlig løsning på sikt.

En bekjent av meg bruker liknende pedagogikk med sine barn. hennes yngste sønn er psykisk utviklingshemmet og slår søknene sine. De blir oppmuntret til å slå tilbake når ikke det fungerer å si "nei".. De er nå 5 og 7 år.

Hva synes dere om det?

Skal man oppmuntre barn til å slå tilbake?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288192-hva-synes-dere-om-denne-pedagogikken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du da på begge tilfellene som jeg beskrev?

Selvsagt tenker hun/han på begge tilfelene. Det er ikke rett å lære barn å slå tilbake i noen av tilfellene.

Forresten reagerer jeg på at du sidestiller autisme med psykisk utviklingshemming. Det er to vidt forskjellige diagnoser, en kan ha en eller begge, men de er ikke det samme.

''Det er mistanke om psykisk utviklingshemming med tanke på autisme''

Gjest TheaAlice

Selvsagt tenker hun/han på begge tilfelene. Det er ikke rett å lære barn å slå tilbake i noen av tilfellene.

Forresten reagerer jeg på at du sidestiller autisme med psykisk utviklingshemming. Det er to vidt forskjellige diagnoser, en kan ha en eller begge, men de er ikke det samme.

''Det er mistanke om psykisk utviklingshemming med tanke på autisme''

Forskjellen er vel heller at en i sitt eget hjem har mere kontroll over barna sine enn i en barnehage. Man setter selv premissene, og kan følge det opp. Det kan ikke en barnehage gjøre på samme måte.

Gjest TheaAlice

Selvsagt tenker hun/han på begge tilfelene. Det er ikke rett å lære barn å slå tilbake i noen av tilfellene.

Forresten reagerer jeg på at du sidestiller autisme med psykisk utviklingshemming. Det er to vidt forskjellige diagnoser, en kan ha en eller begge, men de er ikke det samme.

''Det er mistanke om psykisk utviklingshemming med tanke på autisme''

Regnes ikke autisme som psykisk utviklingshemming? Jeg har trodd at Psykisk utviklingshemming var et generelt begrep, og autisme var en del av det igjen?

Annonse

Gjest vernepleier

Det er en dårlig pedagogikk å få barna til å slå tilbake. Da lærer jo barna at det er greit å slå!!

Personer med psykisk utviklingshemming som slår bruker det ofte for å få ut frustrasjon eller for få oppmerksomhet. De har ikke lært seg andre måter å formidle dette på, og slag er effektivt. Barnet må lære seg andre måter å reagere på, da er målrettet miljøterapi en fin ting.

Hjemme er situasjonen litt anerledes. Selvfølgelig skal man ikke slå tilbake, samtidig så er det "normalt" at søsken slåst litt. Jeg er selv oppvokst med søsken med pu, og vi har hatt våre figher opp igjennom. Men etterhvert så lærer det friske barnet seg hvor grensen går. Man er søsken selv om den ene er litt spesiell :)

Autisme og psykisk utviklingshemmet er to forskjellige ting. Man kan være autist uten å være pu. Men det finnes mange med pu som også er autister, eller har autistiske trekk.

I følge www.pasienthandboken.no er autisme en utviklingshemming. Noe som vel gir deg nesten rett?

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=11726

De skriver også at: "Mange autistiske barn (ca. 75%) er også mentalt tilbakestående, noe som gjør at de er sene til å skaffe seg ny kunnskap og ferdigheter. Men noen autistiske barn har normal til høy intelligens."

På min tidligere arbeidsplass var det en elev som var autist. Denne hadde uvanen at den lugget de andre elevene. Lærerne fortalte da elevene at dersom ingen voksen var i nærheten kunne de lugge igjen slik at autisten forsto at det var vondt. Vedkommende slapp da taket med en gang. Dersom det var lærer helt nær tok denne afære. Nå skal det sies at denne autisten hadde med seg lærer eller assistent hele tiden, men av og til stod jo læreren/assistenten på litt avstand. Og å bli lugget hardt mens en voksen løper si 20 meter er vondt.

Men barn skal lære at det ikke er greit å være slemme mot hverandre. Dersom ett barn slår er det lettere å bare gå bort. Kanskje burte dette barnet fått egen assistent? Men det lar seg jo ikke ordne dersom foreldrene ikke vil.

Jeg syns det høres veldig merkelig ut at barnehagen oppfordrer barn til å slå tilbake. Dette skurrer veldig for meg!

I stedet bør den som slår tas ut av situasjonen, og ikke voldelig atferd belønnes.

På skolen der barna mine går, jobbes det systematisk for å få bukt med at barn slår igjen, for da eskalerer konflikten og det blir mye verre!

Det høres helt bak mål ut at barnehagen lærer ungene opp til at det er greit å slå hvis noen slår først. I stedet bør barnehagen lære barna andre måter å håndtere konflikter på. Barn som slår utøver vold! Det må aldri være greit. Hva om et av barna blir skadet fordi noen slo for hardt, og det kommer fram at barnehagen har oppfordret til å slå tilbake?

Jeg hadde blitt rasende om noe slikt hadde hendt i bhg da mien barn gikk der. For det første bør disse foreldrene få seg en skikkelig alvorsprat med konsekvensene deres omsorgssvikt (for det er det!) gir i resten av barnegruppa og for det andre er det ingen løsning å lære bittesmå barn å sloss.

Foreldrene burde vært meldt til barnevernet for omsorgssvikt når bhg så tydelig mener barnet burde vært utredet med tanke på psykisk utviklingshemming, men nekter å gjøre det.

Regnes ikke autisme som psykisk utviklingshemming? Jeg har trodd at Psykisk utviklingshemming var et generelt begrep, og autisme var en del av det igjen?

''Regnes ikke autisme som psykisk utviklingshemming? Jeg har trodd at Psykisk utviklingshemming var et generelt begrep, og autisme var en del av det igjen?''

En autist kan være psykisk utviklingshemmet, men da er det nevnt som et tillegg. Noen har skrevet på wiki at autisme er en kjent utviklingshemming på linje med Downs syndrom, men det skulle vært fjernet.

PU har sammenheng med intelligens (IQ), og en er regnet som psykisk utviklingshemmet hvis en har IQ på 70 eller lavere. Autister kan ha en IQ som ligger innenfor gjennomsnittet i befolkningen eller høyere. Da har en ikke PU.

Å slå tilbake er IKKE ok! Det jeg heller ville satset på er å få gitt barnet språk, gjerne tegn til tale for å gi ham muligheten til å kunne kommunisere på andre måter. Hadde vært utrolig frustrert jeg og om ikke jeg klarte å få fram noe jeg ville si ... Enkelt tegnspråk/Helst tegn til tale... Begynn med enkle tegn. Det er uansett også supert for de andre barna å kunne noen enkle tegn og bli seg mer bevisst sitt kropps-språk/nonverbale språk.

Du kan sikkert finne bøker om tegn til tale på biblioteket.

I følge www.pasienthandboken.no er autisme en utviklingshemming. Noe som vel gir deg nesten rett?

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=11726

De skriver også at: "Mange autistiske barn (ca. 75%) er også mentalt tilbakestående, noe som gjør at de er sene til å skaffe seg ny kunnskap og ferdigheter. Men noen autistiske barn har normal til høy intelligens."

På min tidligere arbeidsplass var det en elev som var autist. Denne hadde uvanen at den lugget de andre elevene. Lærerne fortalte da elevene at dersom ingen voksen var i nærheten kunne de lugge igjen slik at autisten forsto at det var vondt. Vedkommende slapp da taket med en gang. Dersom det var lærer helt nær tok denne afære. Nå skal det sies at denne autisten hadde med seg lærer eller assistent hele tiden, men av og til stod jo læreren/assistenten på litt avstand. Og å bli lugget hardt mens en voksen løper si 20 meter er vondt.

Men barn skal lære at det ikke er greit å være slemme mot hverandre. Dersom ett barn slår er det lettere å bare gå bort. Kanskje burte dette barnet fått egen assistent? Men det lar seg jo ikke ordne dersom foreldrene ikke vil.

''den lugget de andre elevene.''

Mulig jeg er litt detaljopphengt, men jeg reagerer på ordbruken din. Hvorfor omtaler du en autist som "denne" og "den"? Hvorfor ikke "han" eller "hun"?

"Den" gir assosiasjoner til en ting eller et dyr.

Annonse

Å slå tilbake er IKKE ok! Det jeg heller ville satset på er å få gitt barnet språk, gjerne tegn til tale for å gi ham muligheten til å kunne kommunisere på andre måter. Hadde vært utrolig frustrert jeg og om ikke jeg klarte å få fram noe jeg ville si ... Enkelt tegnspråk/Helst tegn til tale... Begynn med enkle tegn. Det er uansett også supert for de andre barna å kunne noen enkle tegn og bli seg mer bevisst sitt kropps-språk/nonverbale språk.

Du kan sikkert finne bøker om tegn til tale på biblioteket.

Har hatt elever som er tunghørte og elev med Downs. Alle så ut til å få mye igjen av tegn til tale (Som er enkelt tegnspråk som skal brukes som støtte til talen frem til talen er godt nok utviklet til at andre kan forstå det). Talemål brukes samtidig som tegnene gjøres. Forenklede tegn i forhold til tegnspråk.Er også supert og kan læres til ganske små barn, ihvertfall til 1 års alder for å lære dem å kommunisere ulike behov som å måtte gå på toalettet, være sulten, tørst el.l.

''den lugget de andre elevene.''

Mulig jeg er litt detaljopphengt, men jeg reagerer på ordbruken din. Hvorfor omtaler du en autist som "denne" og "den"? Hvorfor ikke "han" eller "hun"?

"Den" gir assosiasjoner til en ting eller et dyr.

Tror enkelte bruker ord som den eller denne, ikke fordi de ser på noen som dyr, men fordi de vet at de egentlig har taushetsplikt og prøver å finne alternative ord for han/hun og så er de ikke sikker på hvilket or de skal bruke. (Gjorde det samme frem til jeg fant ut av det ;-) )

''den lugget de andre elevene.''

Mulig jeg er litt detaljopphengt, men jeg reagerer på ordbruken din. Hvorfor omtaler du en autist som "denne" og "den"? Hvorfor ikke "han" eller "hun"?

"Den" gir assosiasjoner til en ting eller et dyr.

Beklager det da! Var absolutt ikke meningen at du skulle forstå det slik. Det dreier seg om taushetsplikten. Skulle selvfølgelig heller ha skrevet h*n men det er jo heller ikke en helt grei løsning. Fint at vi kan krangle litt om formuleringer også, du skal ikke begynne å ta skrivefeilene også da? Mange av dem, samt feil endinger i ho-kjønnsord. ;-)

Har hatt elever som er tunghørte og elev med Downs. Alle så ut til å få mye igjen av tegn til tale (Som er enkelt tegnspråk som skal brukes som støtte til talen frem til talen er godt nok utviklet til at andre kan forstå det). Talemål brukes samtidig som tegnene gjøres. Forenklede tegn i forhold til tegnspråk.Er også supert og kan læres til ganske små barn, ihvertfall til 1 års alder for å lære dem å kommunisere ulike behov som å måtte gå på toalettet, være sulten, tørst el.l.

Det som er dumt er at noen få barn nesten ikke har motorikk til det. Pluss at foreldrene også må lære tegn til tale. I allefall for å få best mulig nytte av det. Ellers er det en flott måte å kommunisere for barn som f.eks har Downs.

Det som er dumt er at noen få barn nesten ikke har motorikk til det. Pluss at foreldrene også må lære tegn til tale. I allefall for å få best mulig nytte av det. Ellers er det en flott måte å kommunisere for barn som f.eks har Downs.

Det finnes jo måter å forenkle tegnene på, eller for å gjøre det enda enklere; eventuelt ved å ha en pekeplate (Laminere et ark med mange bilder av daglige situasjoner som barnet kan peke på og vise)

Det vil nok uansett kreve øving. Kanskje foreldrene vil bli mer positive dersom barnehagen prøver og eventuelt får respons med barnet på den måten?

Det finnes jo måter å forenkle tegnene på, eller for å gjøre det enda enklere; eventuelt ved å ha en pekeplate (Laminere et ark med mange bilder av daglige situasjoner som barnet kan peke på og vise)

Det vil nok uansett kreve øving. Kanskje foreldrene vil bli mer positive dersom barnehagen prøver og eventuelt får respons med barnet på den måten?

Godt poeng! Foresten vet jo ikke jeg hvor negative disse foreldrene er, men siden de ikke ønsker utredning virker det som de ikke ser noe problem. Peketavler er flotte for de som ikke har andre måter og kommunisere på!

Gjest Smackh!

Forskjellen er vel heller at en i sitt eget hjem har mere kontroll over barna sine enn i en barnehage. Man setter selv premissene, og kan følge det opp. Det kan ikke en barnehage gjøre på samme måte.

En barnehage kan gjøre det på akkurat samme måte. Det man lærer, det blir man.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...