Gjest Oslojente26 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hei! Jeg er 26 år og bruker yasmin28. Jeg har ikke hatt blodpropp og røyker ikke, men lurer på om en eventuell økt risiko for blodpropp ved bruk av p-piller bli borte med en gang man slutter å bruke pillene, eller vil den økte risikoen avta gradvis etter at man har sluttet på p-pillen? Når det gjelder p-piller og kreft så har jeg lest at det først er 10 år etter at man sluttet at den økte risikoen er borte. Jeg har også tenkt å bytte til østrogenfri p-pille, og lurer på om en evt økt risiko for blodpropp vil bli borte med en gang viss jeg bytter til dette, eller vil jeg fremdeles ha hormonene fra yasmin i kroppen da jeg har brukt denne p-pillen i snart 5 år? Og er det noen ørtrogenfrie p-piller du kan anbefale? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288221-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-risiko-for-blodpropp-n%C3%A5r-man-slutter-p%C3%A5-p-piller-eller-bytter-pille/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Man regner med at blodpropprisikoen ved p-pille kan sitte i noen uker etter man slutter (fire uker?). Risikoen for å oppdage brystkreft er lett øket hos p-pille brukere, men den er borte etter noen år (4-5, man er noe uenig). Den reduserte risiko for eggstokk-kreft og livmorkreft kan holde seg i mange år (kanskje over 10 år). Det finnes bare en østrogenfri p-pille, den heter Cerazette. Du kan begynne med dne med en gang du slutter med p-pillen. Cerazette skal tas daglig uten pause. Den kan gi litt blødningsuregelmessigheter, spesielt i starten. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288221-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-risiko-for-blodpropp-n%C3%A5r-man-slutter-p%C3%A5-p-piller-eller-bytter-pille/#findComment-2313587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.