Gjest villrede Skrevet 4. juni 2001 Del Skrevet 4. juni 2001 Jeg sliter litt med noen vonde tanker for tiden. Jeg er halvveis i svangerskapet og har hittil vært veldig sliten av jobb og sykdom i familien. Tidligere har jeg hatt to episoder i livet mitt som gjorde at jeg utløste en depresjon og måtte ta antidepressiva. Jeg hadde tatt tabletter i ett år da jeg ble gravid og har nå sluttet på dem. Nå er jeg redd for å utvikle svangerskapsdepresjon og/eller fødselsdepresjon. Jeg kjenner meg periodevis nedstemt for tiden og kjenner frykten for det ukjente etter fødselen sitter i. Hvordan kan jeg forsøke å forhindre at en depresjon utvikler seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28823-f%C3%B8dselsdepresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest myggen Skrevet 5. juni 2001 Del Skrevet 5. juni 2001 Jeg har ikke selv mye erfaring med depresjoner, men broren min har i en periode brukt antidepressiva. Siden du har hatt depresjoner før, og nå kjenner deg nedstemt, ville jeg gått til legen hvis jeg var deg. Det finnes sikkert noen medisiner du kan ta eller evt få hjelp av psykolog, så snakk med legen! Bare det å være redd for å utvikle depresjon kan jo være nok til å bli deprimert på alvor. Så ta det nå, før du føler at det blir uoverstigelig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28823-f%C3%B8dselsdepresjon/#findComment-116417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 5. juni 2001 Del Skrevet 5. juni 2001 Det skjer ikke så sjelden at svangerskapet kan utløse depressive tilstander, eller aktualisere problemer som man kanskje har klart å holde under kontroll tidligere. Jeg vet til og med om tilfeller der ting og hendelsom man har fortrengt plutselig kommer opp i bevisstheten og gjør problematikken aktuell. Jeg vet ikke hva som kan være årsak til dine tidligere depresjoner, men man vet at mye av det som gjør oss deprimerte er knyttet til vonde følelser og opplevelser. Svangerskapet er i seg selv en unik periode av livet som åpner for gode muligheter til bearbeiding. Man er spesielt sårbar når man går gravid, og dette skyldes neppe bare hormoner. Man skal bli mor og må plutselig forholde seg til sin egen barndom, forventninger, savn, kanskje prestasjonsangst osv. Kanskje er det problemer knyttet til parforholdet som ikke er så lett å hanskes. Man er i dag veldig klar over at en del kvinner trenger ekstra oppfølging i svangerskapet, da spes. med tanke på samtaler. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med din lege/jordmor for å få klarhet i om det finnes muligheter for slik hjelp der du bor. I de større byene er det nesten alltid et spesialtilbud, f.eks. kalt "psykososialt team" bestående av lege og spes.utdannet jordmor i nært samarbeid. Jeg vil overhode ikke anbefale deg å starte med antidepressiva nå i svangerskapet. For det første fordi det ikke er ansett som bra for fosteret at mor bruker medikamenter, men også fordi svangerskapet faktisk er en veldig god periode for oppklaring/bearbeiding av følelsesmessige problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28823-f%C3%B8dselsdepresjon/#findComment-116497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrede Skrevet 5. juni 2001 Del Skrevet 5. juni 2001 Det skjer ikke så sjelden at svangerskapet kan utløse depressive tilstander, eller aktualisere problemer som man kanskje har klart å holde under kontroll tidligere. Jeg vet til og med om tilfeller der ting og hendelsom man har fortrengt plutselig kommer opp i bevisstheten og gjør problematikken aktuell. Jeg vet ikke hva som kan være årsak til dine tidligere depresjoner, men man vet at mye av det som gjør oss deprimerte er knyttet til vonde følelser og opplevelser. Svangerskapet er i seg selv en unik periode av livet som åpner for gode muligheter til bearbeiding. Man er spesielt sårbar når man går gravid, og dette skyldes neppe bare hormoner. Man skal bli mor og må plutselig forholde seg til sin egen barndom, forventninger, savn, kanskje prestasjonsangst osv. Kanskje er det problemer knyttet til parforholdet som ikke er så lett å hanskes. Man er i dag veldig klar over at en del kvinner trenger ekstra oppfølging i svangerskapet, da spes. med tanke på samtaler. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med din lege/jordmor for å få klarhet i om det finnes muligheter for slik hjelp der du bor. I de større byene er det nesten alltid et spesialtilbud, f.eks. kalt "psykososialt team" bestående av lege og spes.utdannet jordmor i nært samarbeid. Jeg vil overhode ikke anbefale deg å starte med antidepressiva nå i svangerskapet. For det første fordi det ikke er ansett som bra for fosteret at mor bruker medikamenter, men også fordi svangerskapet faktisk er en veldig god periode for oppklaring/bearbeiding av følelsesmessige problemer. Tusen takk for et godt og klokt svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28823-f%C3%B8dselsdepresjon/#findComment-116589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.