Gå til innhold

Ansikts-skade

Anbefalte innlegg

Gjest Høye kinnbein

Hei. Jeg er en ganske fortvilet kvinne på 33. For vel en uke siden fikk jeg et veldig hardt slag i ansiktet. Det traff rett på zygomaticus. I løpet av få minutter fikk jeg en stor hevelse, denne ble gradvis større og jeg ble gradvis blå. Jeg tok ansikts rtg på legevakten og insisterte også på et zygomticus-bilde. Dette ble tatt og viste vel ikke klart noen fraktur. Jeg ble selvsagt de første dagene stadig mer hoven,under øyet og nedover til mandibelen, og stadig mer blå. Nå har hevelsen i kinnet nesten gått bort, og blåfargen er på vei vekk, men den initsielle hevelsen over zygomaticus, den er nøyaktig som den var i starten. Jeg er også nummenaktig i huden der,samtidig som det gjør vondt. Kulen er veldig hard, vel 5 cm i diameter og ganske høy. Jeg er veldig redd jeg skal bli seende slik ut, jeg ser helt misdannet ut. Høye kinnbein har fått en ny mening nå kan man si. Men en slik unilateral hevelse ser helt fæl ut. Hva kan årsaken til hevelsen være? Fraktur er trolig ikke årsaken. Hvorfor blir den ikke noe mindre i det hele tatt? Hvor lenge er det sannsynlig at jeg skal se ut slik dersom det er normalt dette? Jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg, når det er på tide å gripe tak i dette. Det er jo bare 8 dager siden, men føler jo at den burde blitt litt mindre i det minste. Alle reagerer på hvor hard og fast den er og hvor persisterende den er. Som kvinne vil jeg ikke overleve å bli seende slik ut. Jeg håper du gir meg et svar som er ganske utvetydelig. Mvh meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288334-ansikts-skade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Det virker som om du har fått en blødning med ansamling av blod (hematom). Dette vil oftest suges opp, men kan ta tid. Hvis du er undersøkt og brudd er utelukket, tror jeg det beste du kan gjøre er å smøre deg med tålmodighet- Selv om du i verste fall kan lomme til å få en liten fortykkelse i vevene i lengre tid (måneder) vil også dette vanligvis ordne seg. Dersom det skulle oppstå økende problemer, bør du oppsøke lege igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288334-ansikts-skade/#findComment-2314895
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...