Gå til innhold

Graviditet og alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest rainbow 27

Jeg er gravid i uke 7 eller 8 tror jeg, har ikke fått legetime ennå, og er redd for at jeg har påført fosteret skade ved å drikke alkohol i svangerskapets uke 6 og 7. (Regnet fra første dag i siste menstruasjon.) Jeg var i en bryllupsfest i uke 6 og på ferie med en vennine i uke 7. På bryllupsfesten ble det mye alkohol på en dag/sen kveld og i ferien (uke 7) drakk jeg 2 glass vin hver dag. Nå leser jeg på mange nettsteder at det er i disse ukene fosteret utvikler hjerne, ryggmarg osv. Leser at det å ta seg et glass vin i denne perioden kan være som å leke russisk rulett med barnet(!)(brosjyre fra Blåkors). Jeg trodde ikke jeg kunne bli gravid, har prøvd i over ett år, og nå er jeg bare fortvilet i stedet for å være glad fordi jeg ikke har vært mer på vakt. Hvor stor er sjansen for at jeg har påført barnet problemer? Finnes det tester jeg kan ta så tidlig for å finne ut om barnet har fått hjerneskade? Hvis det er så vanlig at barnet vil ta skade av alkohol tidlig i svangerskapet, hvilke skader får det da?Håper på raskt svar. Fint om du også kan ta en vurdering om hvor alvorlig alkoholdrikkingen var... På bryllupsfesten drakk jeg to små drammer tidlig på formiddag, champagne (2 glass) litt senere, noen øl til middag, og flere øl utover kvelden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288352-graviditet-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gled deg over graviditeten! Husk at mange land fnyser av de strenge "reglene" mot alkohol i graviditeten. Gjør det du kan nå for å ikke nyte mere alkohol, heller ikke røyk og andre rusmiddler. Bestill legetime og snakk med h*n om at du drakk litt før du visste at du var gravid. Det stemmer nok at barn tar skade av alkohol, men ingen vet riktig hvor mye og når barnet tåler det dårligst. Er sikker på at barnet faktisk har det bra i magen din, men det hjelper ikke spesielt mye at du går og er bekymret for at du drakk litt i begynnelsen av graviditeten. Lykke til videre.

Jeg er enig med Linnea 78, ta det med ro og hold deg unna alkohol fra nå av. Snakk med legen din på første kontroll.

Fra uke 6 er navlestrengen dannet og fosteret deler blod med moren, og det er en liten risiko for at fosteret ditt kan være påvirket/skadet. Men en fest i uke 6 er det veldig veldig mange som har hatt!

Man har sett at 2 glass om dagen i hele svangerskapet gir statistisk sign. risiko for alkoholskade, men du drakk 2 glass vin om dagen i en liten ferieuke.

Det er så vidt jeg vet ikke mulig å finne ut om fosteret er skadet. Alkoholskade kan være så mangt, fra ganske avorlig utviklingshemming (FAS) til litt konsentrasjonsproblemer på skolen. Men det er aller størst sjanse for at alt er bra med den lille!

Lykke til! Jeg føler med deg, det er fryktelig å lure på om man har skadet fosteret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...