Gå til innhold

Hjelp! Vaskehjelpen vår slutter :(

Anbefalte innlegg

Vi har hatt vaskehjelp i annenhver uke nå ca ett år. Nå skal hun slutte :( Det er trist. Særlig fordi hverken jeg eller min mann er noe særlig huslige. Min mann er helt håpløs, og dette er konfliktområde nr. 1. Jeg tar all klesvasken alene, det er det ikke mulig å gjøre noe med. Han er en rotekopp, og det er våre to barn også, og dette medfører at jeg går og rydder etter dem alle, og blir sur og grinete.

Hvordan løse dette før vi flyr i flint?

Skulle gjerne funnet meg en ny vaskehjelp, men det er ikke så lett, så i første omgang ønsker jeg råd og løsninger som ikke medfører dette. Noe som jeg kan få både mannen min og våre to barn (6 og 8) med på. Og som holder mer enn to uker før det er det samme gamle igjen.

Hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288414-hjelp-vaskehjelpen-v%C3%A5r-slutter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil ha noe som varer mer enn to uker som du sier er mitt svar:

Rutiner-rutiner-rutiner....

De små daglige rutinene hjelper veldig godt.

1. tøy skal enten være i skapet eller i skittentøyet eller på vaskerommet (hvis det er vått)

2. når de kommer hjem fra skole/aktiviteter skal klær, sko og annet rydde på plass med én gang.

3. innlemme 10-15 min. før kveldsstellet/kveldsmaten:

forberede skolesekker til dagen etterpå, rydde rommet, legge fram tøy. dette kan barna gjøre også kan en voksen se over.

4. etter måltider kan barna sette sine egne ting i oppvaskmask/ på oppvaskbenken

5. du og mannen din må få til en arbeidsfordeling dere begge er fornøyd med.

Hvis du vil ha noe som varer mer enn to uker som du sier er mitt svar:

Rutiner-rutiner-rutiner....

De små daglige rutinene hjelper veldig godt.

1. tøy skal enten være i skapet eller i skittentøyet eller på vaskerommet (hvis det er vått)

2. når de kommer hjem fra skole/aktiviteter skal klær, sko og annet rydde på plass med én gang.

3. innlemme 10-15 min. før kveldsstellet/kveldsmaten:

forberede skolesekker til dagen etterpå, rydde rommet, legge fram tøy. dette kan barna gjøre også kan en voksen se over.

4. etter måltider kan barna sette sine egne ting i oppvaskmask/ på oppvaskbenken

5. du og mannen din må få til en arbeidsfordeling dere begge er fornøyd med.

Det er jo det siste du skriver som er problemet......tips til det også? Ellers takk for svar!

Gjest lykke til videre

Når det gjelder din mann så må du ta alt rotet hans hver kveld å legge det midt oppi senga eller på kontorpulten hans e.l. Et sted som han ser og opplever det som ille å ha det rotete. Kanskje vil han kaste det ned på gulvet, men haugen vil jo vokse seg stor og til slutt så kanskje...

Ikke vask klærne hans før han begynner å ordne etter seg i huset. Ingen liker skitne klær så han vil nok gi seg...

Dette er å sette det hele på spissen, men hvis han ikke kan godta en ok arbeidsfordel så må du kanskje gjøre dette. Det samme gjelder om avtalen forsvinner etter et par uker.

Ungene er det minste problemet her, de vil nesten alltid gjøre som vi sier hvis de blir lokket med litt ukepenger.

Kanskje du og din mann skulle ha en avtale hver uke om at i helga skal dere gjøre noe ekstra morsomt eller spise noe ekstra god mat eller ta turen ut på venninne eller kompis kveld hvis dere har klart å holde huset noenlunde rent og pent hele uka igjennom?

Motivasjon eller belønning hjelper i arbeidslivet, men også i hjemmet.

punky brewster

Rutiner må læres fra barna er små og når det gjelder mannen, så har du kanskje skjemt han bort? Siden du har godtatt dette i så mange år. Alle må lære seg å ta etter seg selv.

Sette fat og kopp i oppvaskmaskinen, henge opp klær og sekk. Legge skitne klær i skittentøyskurven osv. Regner med du må bruke ei stund på å få inn rutinene.

Det er jo det siste du skriver som er problemet......tips til det også? Ellers takk for svar!

Enn om dere har en noenlunde fast fordeling på det? Sånn gjør vi det.

Jeg har ansvaret for at kjøkken og bad er ryddige og rene

Han har ansvaret for at stua og gangen er ryddige og rene.

Grovt sagt. Soverommet vårt tas sammen en gang i blant, og rommene til barna er _deres_ ansvar.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...