Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Idag kjøpte jeg ferdig oppdelt "fårikål-kjøtt", et stort kålhode og svarte hele pepper.

Jeg legger kål og kjøtt lagvis, samt har i litt pepper innimellom lagene. Tilslutt fyller jeg kaldt vann til alt er dekket. Jeg setter middagen på koking (trekking?) i ca 1 1/2 time. Eller?

Bør jeg salte kjøttet på forhånd? Noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288421-lager-jeg-f%C3%A5rik%C3%A5l-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første lag er kjøtt, så kål, så pepper og salt!, så kjøtt, kål, krydder osv.

Så fyller du i vann til ca halvveis i kjelen. Koker opp og lar det stå og trekke så lenge du bare vil.

Fårikålen blir bare bedre neste dag, så lag myyyye!

Annonse

Første lag er kjøtt, så kål, så pepper og salt!, så kjøtt, kål, krydder osv.

Så fyller du i vann til ca halvveis i kjelen. Koker opp og lar det stå og trekke så lenge du bare vil.

Fårikålen blir bare bedre neste dag, så lag myyyye!

Takk skal du ha:) Jeg begynner å glede meg til dagens middag allerede :)

Å? Oppi gryta? Jeg skal lage dette idag og kommer meg ikke på butikken (klarer ikke å kjøre bil ennå pga svimmelheten etter operasjonen) :-( Vi får ta nellik og brokkoli neste gang ;)

Nelliker og broccoli skal ligge på golvet. Du ass.

Nelliker og broccoli skal ligge på golvet. Du ass.

Ååå *klasker seg til hodet*

Lurte bare på om det skulle være oppi selve gryta, eller om dette skulle kokes ved siden av (som poteter lissom..) ?

Guud, nå høres jeg ut som den dårlige husmora altså (noe jeg sikkert er også;))

Mye mindre vann enn det du sier, 0,5-1 liter, avhengig av mengden. Ikke kok på så sterk varme, da kan den koke tør og svi seg, det skal bare putre. (Det der med nellik og brokkoli har jeg aldri vært borti, jeg ville holdt meg unna det...)

Annonse

Mye mindre vann enn det du sier, 0,5-1 liter, avhengig av mengden. Ikke kok på så sterk varme, da kan den koke tør og svi seg, det skal bare putre. (Det der med nellik og brokkoli har jeg aldri vært borti, jeg ville holdt meg unna det...)

Skjønner jeg må ha mindre vann, ja!

Jeg tror også jeg lager det på "naturellmåten" denne gangen, så får jeg prøve meg på brokkoli og nellik senere en gang ;)

Det med nelliker (blomstene altså) og broccoli er bare noe tøys fra en spinnvill tråd for en tid tilbake. :o)

Det med nelliker (blomstene altså) og broccoli er bare noe tøys fra en spinnvill tråd for en tid tilbake. :o)

Var det bare tøys!!?? Ååååå, nå husker jeg den tråden du sikter til, ja!!! Og nå skjønner jeg hvorfor du snakka om å legge det på gulvet!!! Gubban så treig jeg er :-))))))

Var det bare tøys!!?? Ååååå, nå husker jeg den tråden du sikter til, ja!!! Og nå skjønner jeg hvorfor du snakka om å legge det på gulvet!!! Gubban så treig jeg er :-))))))

Nå er det kanskje for sent å komme med tips, men jeg bruker alltid å helle kokende van opp i kjelen. Og aldri mer enn en liter. Dette er slik jeg lærte å lage fårikål av min mor, som igjen lærte det av sin mor, som lærte det av sin mor.

Nå er det kanskje for sent å komme med tips, men jeg bruker alltid å helle kokende van opp i kjelen. Og aldri mer enn en liter. Dette er slik jeg lærte å lage fårikål av min mor, som igjen lærte det av sin mor, som lærte det av sin mor.

Nå har jeg spist meg god og mett på fårikål idag *nam*

Tar meg tipset ditt om kokende vann og mengde vann til neste gang jeg lager denne middagen. Vet du hvorfor vannet bør være kokende? Idag hadde jeg i kaldt vann...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...