Gå til innhold

kronisk betennelse i øregang og puss\trykk i mellomøret.

Anbefalte innlegg

Gjest Lise`1980

Øregangs eksem og kroniske plager innover i øret. Nå har jeg gått med en virkelig plagsom kronisk betennelse i øregang\mellomøre i nærmere 30 Måneder. 2.5 år med intens kløe, problemer med å regulere trykk, gulaktig puss- ferre perioder med blod og illeloktende ørevoks som er umulig å bli kvitt.Ved siste utrensing hos spesialist registrerte ho ei slags tykk litt stivere hinne inn gjennom hele øregangen.Det som nå siver konstant ut fra øregangen min stiver opp hele mitt ytre øre og gir en fysisk utstående deformering. Noen perioder er bedre, andre mer smertefulle perioder med utfall i feber og dårlig allmenn tilstand. Har hatt alt av øredråper, salver, kurer, gjentatte behandlinger, utrensking ved hlep av sug, øreskylling, vært hos flere øre-nese og hals- spesialister som forteller meg at øregangen ser fin ut- sender med meg noe kortison- eller andre klødempende øredråper, et klapp på skuldra og det felles "avgjørende" gode rådet jeg får av samtlige leger : Ikke klø, pirk eller bruk ørepinner. Jeg har vært bevisst på å følge dette rådet siden plagene startet, med korte unntaksvise ganger da det har blitt uutholdelig. Jeg har også tatt lengre behandlingsfrie perioder uten dråper eller andre behandlingsmidler, men ingen endring. Jeg lurer på om min stive nakke- og kjevemusklatur på noen måte kan ha sammenheng med mine kroniske plager? Jeg er desperat etter å få noe slags forbedring- en lettere periode en gang innimellom. Pga denne evigvarende og konstante tilstanden min har jeg lurt på om dette er resultat av noe psykisk? Har siste halvåret dessverre opparbeidet meg til tider deprisjoner av utmattelse, fortvilelse og i retning psykiske panikkanfall. Siden ørene mine er det som til enhver tid enten klør, væskefyllte, dryppes eller knitrer, har jeg vært fokusert så mye på samme lidelse at jeg unngår nå de aller fleste situasjoner med sosiale sammenkomster, uteblir fra jobb og fritidsaktiviteter- kun fordi jeg ikke mestrer det at de rundt meg klør seg selv i øret og rygger når de legger merke til mine røde ører, farget av øredråper, puss og "stearin-" lignende belegg både inni og i ytre øre. Jobber med å riste bort denne økende tvangstanken min- men har jeg ikke hette eller lue som jeg kan gjemme meg i, er jeg heller ikke sammen med andre mennesker lenger. Finnes det noe råd. tips eller alternative behandlinger som kan prøves i mitt tilfelle? Er dette noe som vil følge meg resten av livet? Har du noe du kan råde meg til som kan hjelpe på øreplagene mine. Mvh jente 27

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager veldig at svaret kommer sent. Skjønner at dette har blitt en ond sirkel for deg. Synes at du skal få fastlegen din på banen, at denne skal sørge for at EN øre-nese-hals lege og EN god tannlege samarbeider om plagene dine. Du må være sikker på at det som er sett i øregangen IKKE er såkalt "cholesteatom"; dette må i tilfelle opereres. Så må tannlegen på banen; lære deg kjeve-trenings-øvelser. For å trene de rette musklene, slik at du kan slappe av i kjeven når du skal hvile. kanskje kan en fysioterapeut også gjøre dette siste. Kontakt DOL dersom du ønsker penger tilbake grunnet sent svar. Still så eventuelt et nytt spørsmål til meg; så kan jeg gi deg videre veiledning. MVH Nina L.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...