Gjest borium Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 For én uke siden var jeg hos fastlegen min, og ved enden av "besøket" spurte jeg om jeg kunne få kopiert journalen min. H*n sa det var OK! og at alt jeg trengte å gjøre var å snakke med de i resepsjonen. Helsepersonellet var dermed ikke så behjelpelig, journalen var så stor sa de at det ville ta de og at jeg måtte komme hjem senere den dagen eller siden. P.g.a. jobb kunne jeg ikke dra de neste tre dagene, men da jeg kom tilbake den fjerde dagen fikk jeg beskjed om at fastlegen min hadde fravær den dagen og at jeg deat alle dokumentene lå inne på kontoret. Dette var jo rart tenkte jeg, siden det var de som skulle skrive ut journalen. Neste dag ringte jeg før jeg dro, og da var legen på jobb igjen. Så jeg dro innover, men nå var tydeligvis h*n for opptatt med å skvise inn pasientene fra den forhenværende dagen. Opptatt til hva? Ikke vet jeg, det var jo de som skulle skrive ut den, legen hadde gitt sitt samtykke. Igjen p.g.a. jobb måtte det vente noen dager, og i dag da jeg dro innom fikk jeg vite at ingen journal var skrevet ut i det hele tatt, og at legen hadde satt opp en time til meg for å gjennomgå journalen min med meg. Jeg må altså betale ekstra for en tjeneste jeg ikke ville ha, jeg ville bare ha journalen min som koster under 100,-. Har noen noe erfaring rundt dette? Er dette i det hele tatt lov når det klart og tydelig står en prisliste på veggen hvor denne tjeneste tilbys? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288599-kopi-av-journal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tosidig Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Du har rett på kopi av din journal. Du har også rett på samtidig informasjon og at den gjennomgås med deg (jamfør lov om pasientrettigheter), og helsepersonell har plikt til å tilby slik gjennomgang (jamfør lov om helsepersonell). Det står imidlertid ikke noe sted at du MÅ lese jorunalen samman med helsepersonell. Du skal kunne få den selv om du ikke ønsker det. Det er vanlig å gjøre det slik (gå gjennom den, så du får sjansen til å stille spørsmål), men det er nok ikke en lov. Du kan prøve å si det til resepsjonfolka og/eller legen. Kanskje hører de på deg. Kanskje ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288599-kopi-av-journal/#findComment-2316451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.