Gjest Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hei! Jeg er en dame på 42 år.Har røyket ca. 15 røyk pr.dag i 23 år. Har i dag vært røykfri i 3 uker!!! Bruker halv dose av champix.siden jeg blir trøtt av dem. Savner ikke røyk. Jeg har de siste 10 mnd.mosjonert/trent ca 3 dager i uka. Gått fort/løpt m. høy puls i en time hver gang.Ellers er jeg frisk og slank. En uke etter røykesslutt fikk kraftig forkjølelse, og den har vart i nesten 2 uker. Ikke feber, Kan det være kroppen som kvitter seg med røyken? Hvor lang tid tar det før lungene/luftveiene er normale etter r.slutt? Jeg har vært veldig sliten, og synes bena er veldig tunge når jeg løper/går fort. Føler at kondisen er dårligere nå enn da jeg røyket! Jeg er ikke deprimert! Takk for raskt svar . M.v.h.endelig røykfri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288655-r%C3%B8ykeslutt-og-fysisk-helse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har inntrykk av at det der er ganske vanlig ved røykeslutt, men bit tennene sammen og hold ut! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288655-r%C3%B8ykeslutt-og-fysisk-helse/#findComment-2316593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Beklager noe sent svar. Så flink du har vært! Noen av plagene dine etter røykeslutt er dessværre vanlig, forventede, og vi vet ikke helt hvorfor. Flimmerhårene i bronkiene våkner nå langsomt til live, og slimproduksjon opp fra lungene blir annerledes, i løpet av noen måneder vil det ha normalisert seg. Først etter ca 5 år er du kvitt hele den økte risikoen for lungesykdommer som du har pådratt deg ved langvarig røyking. En spirometri ( pusteprøve) hos fastlegen din vil vise om du i såpass ung alder kan ha fått lett KOLS; i tilfellet er røykeslutten ekstra viktig; og du kan alikevel regne med en fin bedring i pusteverdier i årene som kommer. Kanskje har du vært uheldig å ,få en virus-forkjølelse midt i den tøffeste røykesluttfasen. Det er jo høst og vanlig med infeksjoner nå; virus kan gi mye av de plagene du opplever. Men har du sjekket vanlige blodprøver siste tiden; blodprosent, jernlager, stoffskifte og blodsukker? Feil her kan også gi slike plager du har nå. Men noe av plagene kan være bivirkninger av Champix. Vektøkning, hodepine, kvalme og tretthet er vanlige bivirkninger; men forbigående, og går over ved avslutning av kuren. fastlegen din bør følge deg; og ta endel prøver med tanke på om du reagerer unormalt på medisinen. Blodprøver som gjenspeiler aktivitet i lever/nyre og muskelsystemet bør vurderes. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288655-r%C3%B8ykeslutt-og-fysisk-helse/#findComment-2321005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.