Gå til innhold

Leselystaksjonen - hvor mange minutter per uke?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De har visst en annen slags leseaksjon hos oss. Ser at de fleste her regner minutter og inkludert lydbøker, men vi skal baer skrive opp antall sider. Og det er jo egentlig litt merkelig, det er jo vanskelig å sammenligne sider i billedbøker, lettleste bøker og "vanlige" bøker. Men men, de har vel valgt å gjøre det sånn med vilje. Hos oss blir jo dermed ikke lydbøker regnet heller, for der vet man jo ikke antall sider...

Så jeg har ikke noe svar til deg :-) ble bare litt nysgjerrig på at noen skal skrive opp minutter og andre antall sider.

Her får de ikke lov til å ta med høytlesning og lydbøker. Hadde vi fått lov til det hadde min 3.klassing også hatt mange minutter, som din. Men hun må lese selv, og det går tregt og er lite lystbetont fra hennes side. Så det blir kun de obligatorieske 15 minutter, hver dag (men jeg lar henne slippe fredag og lørdag)

Min tredjeklassing leser selv ca 300 min i uka, lydbøker bli vel like mye, og lekselesing, høytlesing og snilytting på høytlesing for Lillemor, noen par hundre minutter det også.

Han er egentlig ikke så glad i å lese, men minuttene går om jeg bare får roet han nok. Men det er så mye annet som skal gjøres; Bygge hytte, spille fotball, sykle, bygge lego og regne.... Så 1000 minutter kommer vi vel ikke oppi nei.

Ca 400 minutter i uka alt i alt (4.klasse). Stort mer enn det har hun ikke tid til heller, det er relativt mye annet som skal skje i løpet av uka også.

Vi skriver ikke opp "smålesing" her og der, i forbindelse med andre lekser og slike ting. Skolen har heller ikke vært så vedig å føre på det de har lest i løpet av skoledagen.

Annonse

De har visst en annen slags leseaksjon hos oss. Ser at de fleste her regner minutter og inkludert lydbøker, men vi skal baer skrive opp antall sider. Og det er jo egentlig litt merkelig, det er jo vanskelig å sammenligne sider i billedbøker, lettleste bøker og "vanlige" bøker. Men men, de har vel valgt å gjøre det sånn med vilje. Hos oss blir jo dermed ikke lydbøker regnet heller, for der vet man jo ikke antall sider...

Så jeg har ikke noe svar til deg :-) ble bare litt nysgjerrig på at noen skal skrive opp minutter og andre antall sider.

I fjor var det slik at alle skulle skrive ned antall sider lest, men leselystaksjonen i år er tenkt slik at man skal skrive opp hvor mange minutter man har lest, hørt bok bli lest eller hørt på leydbok (Dette står i infoen fra Norli som er en av hovedinitiativtakerne). Å skrive antall minutter er mer rettferdig siden tiden som brukes på lesing viser hvor lenge en har lest, mens antall sider blir urettferdig i forhold til raske lesere og dem som leser sakte eller ikke har knekket lesekoden selv enda. Jeg liker ihvertfall årets leselystaksjon bedre enn fjorårets. Men kanskje skolen til barnet ditt bruker opplegget fra ia fjor?

I fjor var det slik at alle skulle skrive ned antall sider lest, men leselystaksjonen i år er tenkt slik at man skal skrive opp hvor mange minutter man har lest, hørt bok bli lest eller hørt på leydbok (Dette står i infoen fra Norli som er en av hovedinitiativtakerne). Å skrive antall minutter er mer rettferdig siden tiden som brukes på lesing viser hvor lenge en har lest, mens antall sider blir urettferdig i forhold til raske lesere og dem som leser sakte eller ikke har knekket lesekoden selv enda. Jeg liker ihvertfall årets leselystaksjon bedre enn fjorårets. Men kanskje skolen til barnet ditt bruker opplegget fra ia fjor?

Jeg gikk inn på aksjonens hjemmeside og ser ikke skolens navn der, så de er nok ikke med "på ordentlig". Skal si fra at jeg også syns det er mest "rettferdig" med antall minutter og ikke sider, og at mange også har med lydbok, så kanskje de gjør det til neste år. Jeg er ikke så tilhenger av så veldig konkurransepreget opplegg jeg da.

2.klassingen her leser selv ca 300 minutter pr.uke, pluss ca 100 min høytlesning. Helt utrolig hva leselystaksjonen har gjort med motivasjonen hans, tidligere var han ikke så interessert, men nå har det løsnet skikkelig.

Fint at det har motivert sønnen din, håper det motiverer de fleste andre også, så det ikke blir en leseplikt-aksjon istedet for en leselyst-aksjon :-)

Jeg ser faren for det første.... Er det ikke litt sånn at en premierings-aksjon oftere premierer de som allerede er motivert og flinke og dermed nok en gang viser de som ikke henger så godt med at de ikke når opp? Hva med en leselystaksjon som premierer fremgang fra forrige gang, slik at elevene kan måle seg med seg selv istedet for med dem som allerede er flinkest i klassen til å lese fort og mye? Min går bare i første klasse ennå, og blir foreløpig bare lest for i denne "aksjonen", men det blir han jo hver kveld og vel så det uansett, så han skjønner ikke helt poenget med denne aksjonen trur jeg :-)

Annonse

Fint at det har motivert sønnen din, håper det motiverer de fleste andre også, så det ikke blir en leseplikt-aksjon istedet for en leselyst-aksjon :-)

Jeg ser faren for det første.... Er det ikke litt sånn at en premierings-aksjon oftere premierer de som allerede er motivert og flinke og dermed nok en gang viser de som ikke henger så godt med at de ikke når opp? Hva med en leselystaksjon som premierer fremgang fra forrige gang, slik at elevene kan måle seg med seg selv istedet for med dem som allerede er flinkest i klassen til å lese fort og mye? Min går bare i første klasse ennå, og blir foreløpig bare lest for i denne "aksjonen", men det blir han jo hver kveld og vel så det uansett, så han skjønner ikke helt poenget med denne aksjonen trur jeg :-)

Jeg ser poenget ditt. Nettopp det at det er antall minutter som teller, og ikke f.eks antall sider, tror jeg har gjort hele forskjellen for sønnen min.

Han er en veldig langsom leser, som staver seg gjennom ordene, og som slett ikke har vært glad i å lese nettopp fordi han ikke har vært "flink". Men med denne aksjonen har han kunnet bruke den tiden han trenger på f.eks en bildebok med enkel tekst, og fått godskrevet det som lesetid. Og det har vært enormt motiverende for ham!

Men jeg ser som sagt at uansett hvordan man legger opp en slik aksjon, vil det være noen som faller gjennom og opplever det som demotiverende. Selvsagt hadde det vært flott med en aksjon som måler fremgang - men hvordan skal man egentlig gjøre det på en praktisk gjennomførbar måte?

Jeg ser poenget ditt. Nettopp det at det er antall minutter som teller, og ikke f.eks antall sider, tror jeg har gjort hele forskjellen for sønnen min.

Han er en veldig langsom leser, som staver seg gjennom ordene, og som slett ikke har vært glad i å lese nettopp fordi han ikke har vært "flink". Men med denne aksjonen har han kunnet bruke den tiden han trenger på f.eks en bildebok med enkel tekst, og fått godskrevet det som lesetid. Og det har vært enormt motiverende for ham!

Men jeg ser som sagt at uansett hvordan man legger opp en slik aksjon, vil det være noen som faller gjennom og opplever det som demotiverende. Selvsagt hadde det vært flott med en aksjon som måler fremgang - men hvordan skal man egentlig gjøre det på en praktisk gjennomførbar måte?

Det er nok ikke så enkelt når aksjonen angår hele klasser og skoler som "konkurrerer" mot hverandre og alle disse miinuttene skal samles og telles sentralt. Men det _kunne_ vært mulig å lagre tallene for hver enkelt elev, feks hvis skolen bruker "It's learning", kunne elevene gå inn og registrere minuttene i et skjema der (et enkelt excel-ark feks), så kunne tallene lagres til neste år, og når de så la inn tallene året etter kunne man enkelt samle inn differansetallene. Mye man kan gjøre med data :-)

Men det krever jo litt, så det spørs om skolen ser poenget med det :-)

Jeg skal i hvertfall snakke med læreren og spørre om de ikke kan bruke minutter neste år. Det er jo ikke så nøye nå i første klasse, da ruller jo sidene på når man feks leser en billedbok med lite tekst og mange sider med bilder, men når de skal lese bøker med mer tekst, og lese dem selv, må det være mye hyggeligere og motiverende å få uttelling for strevet også, ikke bare premiere de som allerede er raske til å lese.

Her får de ikke lov til å ta med høytlesning og lydbøker. Hadde vi fått lov til det hadde min 3.klassing også hatt mange minutter, som din. Men hun må lese selv, og det går tregt og er lite lystbetont fra hennes side. Så det blir kun de obligatorieske 15 minutter, hver dag (men jeg lar henne slippe fredag og lørdag)

Neimen, så rart. Det står da på at lydbøker og høytlesing skal telles med!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...