Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvike uker, tidlig i svangerskapet, regnes som de mest risikable egentlig?

jeg er muligens gravid nå (noen dager på overtid) og kommer til å juble dersom det blir positiv test - men på den annen side, jeg har mistet før i uke 6, og er fryktelig redd for det samme. Men hvilke uker bør jeg i såfall holde meg ekstra mye i ro?? Legen har sagt at ved evt ny gravidtet blir jeg sykmeldt noe,....men husker ikke hvilke uker det var. Kan det ha vært uke 6-9? Håper noen vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288908-hvilke-uker-er-mest-risikable/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til!

når folk blir gravid, oppfordres de til å holde det for seg selv/med partneren innen de første 9-12 ukene har gått. grunnen er at det er størst rissiko da. du kan jo selvsagt fortelle det men da blir ofte sorgen og skuffelsen større og rammer fler. er du typen som har behov for mye støtte og nærhet fra folk kan du kanskje fortelle det. (om det skulle skje noe!)

alle er forskjellig og har forskjellige behov. selv fortalte jeg det til samboren (selvsagt) og bestevenninna mi. mamma og de fikk vite det rundt uke 9. så øvrig familie / venner etter det. ville holde det tett til uke 12 men skjedde en liten glipp (lang hist)..

men de sier altså at etter 12 svangerskapsuke skal du være "trygg"...

legger ved noen linker til deg, vet ikke om du allerede har de. er veldig kjekt å kunne gå inn her å lese :o) ikke bare ukene, men det andre også....

http://www.babyverden.no/templates/BlankPage____574.aspx

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/fra_uke_til_uke

masse lykke til med svangerskapet :o)

Risikoen for abort avtar for hver uke. Etter uke 12 er risikoen liten. Hvis du har sett et levende foster på UL i uke 10, tror jeg risikoen er omtrent like liten som i uke 12 uten UL. Størst er risikoen før du venter mensen, så avtar den for hver uke. Jeg hadde tallene for hver uke da jeg var gravid for noen år siden, men finner dem ikke nå, dessverre.

Den viktigste årsaken til abort er at det er noe galt med fosteret, og det er ingenting du kan gjøre med det. Da hjelper det lite å holde seg i ro... Men det finnes selvsagt andre grunner... Du får håpe at alt er bra med det befruktede egget, og at det klorer seg fast. Lykke til!

fuji1365380447

En sykemelding i denne perioden vil ikke være nødvendig rent fysisk for å gi fosteret bedre muligheter. Det er ingenting utenifra som bestemmer om fosteret klarer seg eller ikke.

Men ofte kan man likevel bli sykemeldt dersom man er veldig redd og urolig i denne perioden.

Gynekologen min sykemeldte meg da jeg ble gravid igjen etter en MA. Jeg var livredd for å miste igjen, og fungerte derfor ikke på jobb i denne perioden. men han sa at det ikke hjalp noe at jeg lå på sofaen...

En sykemelding i denne perioden vil ikke være nødvendig rent fysisk for å gi fosteret bedre muligheter. Det er ingenting utenifra som bestemmer om fosteret klarer seg eller ikke.

Men ofte kan man likevel bli sykemeldt dersom man er veldig redd og urolig i denne perioden.

Gynekologen min sykemeldte meg da jeg ble gravid igjen etter en MA. Jeg var livredd for å miste igjen, og fungerte derfor ikke på jobb i denne perioden. men han sa at det ikke hjalp noe at jeg lå på sofaen...

Hmm..ok...skjønner. Har ikke hverken lyst på eller veldig behov for en evt sykmelding, jeg, da - men er redd jeg ikke kommer til å fungere på jobb...grunnet bekymring og tanke-kaos.

men nå får vi se, vet jo ikke engang om jeg er gravid ;) hehe...Men greit å være litt på forskudd uansett...

takk for gode svar alle sammen!

fuji1365380447

Hmm..ok...skjønner. Har ikke hverken lyst på eller veldig behov for en evt sykmelding, jeg, da - men er redd jeg ikke kommer til å fungere på jobb...grunnet bekymring og tanke-kaos.

men nå får vi se, vet jo ikke engang om jeg er gravid ;) hehe...Men greit å være litt på forskudd uansett...

takk for gode svar alle sammen!

Lykke til - og husk, er du ikke gravid denne gangen, så kommer det nok snart!

Annonse

Testet positivt i dag!! :))

Takk for all respons! :)

Gratulerer så mye!

Husker du hadde en SA nesten samtidig som meg i vår, så håper det går bra, noe det helt sikkert gjør.

Jeg er selv snart 7uker og bekymringer har det vært. Men jeg bestemte meg for dag1 at jeg skulle tenke positivt, har forsåvidt klart det også. Tror det går bra denne gang jeg, både for meg og deg :)

Lykke masse til da!

Gratulerer så mye!

Husker du hadde en SA nesten samtidig som meg i vår, så håper det går bra, noe det helt sikkert gjør.

Jeg er selv snart 7uker og bekymringer har det vært. Men jeg bestemte meg for dag1 at jeg skulle tenke positivt, har forsåvidt klart det også. Tror det går bra denne gang jeg, både for meg og deg :)

Lykke masse til da!

Å, nessie, det var godt å høre. Gratulerer til deg og! :)

Skal absolutt tenke positivt jeg også, tror faktisk det har mye å si. Vi må håpe og tro at dette går bra denne gang, da! Jo lenger vi kommer på vei, dess tryggere blir det jo! :)

Lykke til - til deg og!

Klem, Hope

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...