Gå til innhold

Abcesser

Gjest Desperat jente 27

Anbefalte innlegg

Gjest Desperat jente 27

Hei! Jeg er til tider meget plaget av abscess i "baken" og jeg vet at dette er et ganske vanlig problem. Det jeg lurer på er om det finnes noen spesialister man kan kontakte. Helst i Oslo/Akershus? Jeg blir veldig redusert da dette er et tilbakevendende problem for meg og jeg kvier meg for å søke lege hver gang i redsel for å måtte opereres. Hver gang jeg har gjort det føler jeg at ingen har kunnet gi meg gode nok svar på hvorfor og eventuellt hva jeg kan gjøre for å redusere risikoen. Jeg har operert tidligere, på forskjellige steder og med både lokal bedøvelse og narkose, flere ganger i løpet av de siste 10 årene, så jeg vet hva som er i vente. Ofte åpner abscessen seg av seg selv så derfor har jeg lært at det lønner seg å vente istede for å oppsøke lege. De oppfordrer meg alltid til å tømme puss hulen hos en lege for å redusere sjansen for at det kommer tilbake, men det at jeg ikke føler at de kan hjelpe meg i lengden gjør at jeg velger smertestillende og grønnsåpebad istede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288925-abcesser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det høres ut som du kan ha en plagsom og lite kjent sykdom som kalles "suppurativ hidradenitt", eller oversatt "verkende kjertelbetennelse". Typisk for denne er kronisk tilbakevendende "byller" i armhuler og lysker og av og til i seteregionen eller kombinert med store kviser i ansiktet. Det er ofte kvinner som blir rammet og dette er ikke bare vondt , det kan ha en betydelig innvirkning på livskvaliteten. I utgangspunktet er det ingen infeksjon , men det blir en slags tilstopning av kjertlene som ender med en væskende betennelse i nevnte områder . Når en kjertel har vært betent mange ganger , danner det seg gjerne et kronisk gangsystem med en åpning , "fistel" som stadig væsker. Behandlingen går dels ut på å hindre nye betennelser, dels å operere bort de kroniske fistlene med tilhørende gangsystem. Før foretok men svært store kirurgiske inngrep for å fjerne alle kjertlene, men dette kan etterlate seg store arr og andre ettervirkninger, så man er litt mer "konservativ" nå. Pasienter med disse plagene bør ha langtids antibiotikabehandling , supplert med lokale kirurgiske korreksjoner. og følges opp av hudlege i samarbeid med kirurg. "Tvilling" er en annen tilstand som skyldes inngrodde hår i setepartiet, "kuskesyke" , og medfører væskende byller og fistler ganske lokalisert. Disse opereres også, men nå har vi i tillegg begynt å forsøke hårfjerningslaser for å ta vekk hårrøttene som er årsak til det stadige betennelsene. Så her blir det et annet behandlingsopplegg. Du må nok først og fremst forsøke å få deg en time hos hudlege som kan si hva du skal gjøre videre . Med hilsen fra hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288925-abcesser/#findComment-2319066
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...