Gjest Desperat jente 27 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hei! Jeg er til tider meget plaget av abscess i "baken" og jeg vet at dette er et ganske vanlig problem. Det jeg lurer på er om det finnes noen spesialister man kan kontakte. Helst i Oslo/Akershus? Jeg blir veldig redusert da dette er et tilbakevendende problem for meg og jeg kvier meg for å søke lege hver gang i redsel for å måtte opereres. Hver gang jeg har gjort det føler jeg at ingen har kunnet gi meg gode nok svar på hvorfor og eventuellt hva jeg kan gjøre for å redusere risikoen. Jeg har operert tidligere, på forskjellige steder og med både lokal bedøvelse og narkose, flere ganger i løpet av de siste 10 årene, så jeg vet hva som er i vente. Ofte åpner abscessen seg av seg selv så derfor har jeg lært at det lønner seg å vente istede for å oppsøke lege. De oppfordrer meg alltid til å tømme puss hulen hos en lege for å redusere sjansen for at det kommer tilbake, men det at jeg ikke føler at de kan hjelpe meg i lengden gjør at jeg velger smertestillende og grønnsåpebad istede. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288925-abcesser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hei ! Det høres ut som du kan ha en plagsom og lite kjent sykdom som kalles "suppurativ hidradenitt", eller oversatt "verkende kjertelbetennelse". Typisk for denne er kronisk tilbakevendende "byller" i armhuler og lysker og av og til i seteregionen eller kombinert med store kviser i ansiktet. Det er ofte kvinner som blir rammet og dette er ikke bare vondt , det kan ha en betydelig innvirkning på livskvaliteten. I utgangspunktet er det ingen infeksjon , men det blir en slags tilstopning av kjertlene som ender med en væskende betennelse i nevnte områder . Når en kjertel har vært betent mange ganger , danner det seg gjerne et kronisk gangsystem med en åpning , "fistel" som stadig væsker. Behandlingen går dels ut på å hindre nye betennelser, dels å operere bort de kroniske fistlene med tilhørende gangsystem. Før foretok men svært store kirurgiske inngrep for å fjerne alle kjertlene, men dette kan etterlate seg store arr og andre ettervirkninger, så man er litt mer "konservativ" nå. Pasienter med disse plagene bør ha langtids antibiotikabehandling , supplert med lokale kirurgiske korreksjoner. og følges opp av hudlege i samarbeid med kirurg. "Tvilling" er en annen tilstand som skyldes inngrodde hår i setepartiet, "kuskesyke" , og medfører væskende byller og fistler ganske lokalisert. Disse opereres også, men nå har vi i tillegg begynt å forsøke hårfjerningslaser for å ta vekk hårrøttene som er årsak til det stadige betennelsene. Så her blir det et annet behandlingsopplegg. Du må nok først og fremst forsøke å få deg en time hos hudlege som kan si hva du skal gjøre videre . Med hilsen fra hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288925-abcesser/#findComment-2319066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.