Gå til innhold

Hva trener du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• mariaflyfly

7

• annegunn

3

• Babette

3

Det kan du si, det. Jeg har holdt på leeenger enn deg....

Men jeg har en fysio som kommer trekkendes med 5 nye øvelser i slengen, s¨å dersom jeg skulle gjort alle hver gang, ville jeg vært der i halvannen time, tenker jeg. Motiverende? Ikke spesielt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2319659
Del på andre sider

Men jeg har en fysio som kommer trekkendes med 5 nye øvelser i slengen, s¨å dersom jeg skulle gjort alle hver gang, ville jeg vært der i halvannen time, tenker jeg. Motiverende? Ikke spesielt.

Jeg kan trøste deg med at å trene hjemme alene er _enda_ mer kjedelig, om mulig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2319662
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg jogger ikke, fordi jeg vet å jogge ikke har noe for seg i det hele tatt. Ikke er det bra for kroppen, og ikke blir man seende ut noe bedre av det heller. Hemmeligheten er å gå så raskt man klarer, i meget høyt tempo. Da ser man resultater dobbelt så snart som når man jogger. Når man jogger belaster man kroppen, man hjelper den på ingen måte. Selv går jeg slike runder hver kveld, da går jeg 1 mil. Bare etter et par uker så jeg at hele kroppen hadde strammet seg kraftig. Du skal ikke la deg lure av denne evinnelige joggingen. Uansett hva folk sier, så er det faktisk ikke bra. Jeg er forresten fysioterapaut.

*Flirer* Jeg ser på min egen kropp hvordan den har reagert på joggingen og jeg var svært skeptisk til å begynne med ettersom jeg har vært en del plaget av ledd og muskelsmerter i ankler, knær og hofter. Jeg begynte å jogge i vår og denne sommeren har jeg så og si ikke hatt vondt i det hele tatt! Hendene er det ikke noen forskjell på, de trenes jo tross alt ikke med jogging, men de ledd som belastes har altså blitt myyye bedre.

Gåturer er kjempeflott, men litt jogging er ikke skadelig det heller om man tar det pent og forsiktig og venner kroppen til det over tid. Dessuten forbrenner man kaloriene fortere ved å jogge enn ved å gå, man forbrenner likt pr. tilbakelagte km, men det går jo fortere når man jogger da. ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2319704
Del på andre sider

Mener du virkelig det? Hmm, høres deilig ut å "bare" gå raske turer istedetfor å jogge da ;-) Men hvis man jogger en mil i ulendt terreng (ikke på asfalt), så vil man vel ha mer igjen for det enn tilsvarende lengde med rask gange?

Man bruker omtrent like mange kalorier på å gå aktivt (ikke bare ruslegå) en km som om man løper, men det går mye fortere å løpe da. ;o) Uansett elsker jeg å jogge og kroppen min reagerer bare positivt på det, jeg har holdt på et halvt års tid snart og har aldri hatt så lite smerter i beinas ledd som nå. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2319711
Del på andre sider

Mener du virkelig det? Hmm, høres deilig ut å "bare" gå raske turer istedetfor å jogge da ;-) Men hvis man jogger en mil i ulendt terreng (ikke på asfalt), så vil man vel ha mer igjen for det enn tilsvarende lengde med rask gange?

Helt klart. Det er bedre kondisjonstrening å løpe enn å gå, og løping er en treningsform som gir stort utbytte i forhold til tida man bruker.

Samtidig er det riktig at løping belaster skjelettet, men dette er også sunt, da skjelettet blir styrket, og dette er gunstig i forhold til å forebygge beinskjørhet, under forutsetning av at man holder seg unna asfalt. Jeg er heller ikke udelt begeistret for løping på tredemølle. Det er riktignok mye bedre enn asfalt, men har den svakheten at bevegelsene blir monotone og lite varierte. Det beste er å løpe på litt varierende underlag, som f. eks. myke skogsstier, der man også må hoppe litt for å unngå trerøtter og sølepytter.

Den lille vridningen man får i ryggen når man løper er også flott for rygg og nakke.

Før ble det hevdet at man forbrenner like mange kalorier ved å gå en kilometer som ved å løpe. Dette har man nå gått bort fra, og i følge ekspertene forbrenner man mer jo høyere tempo man har. Forbrenningen holder seg dessuten høyere enn ved hvile i flere timer etter avsluttet løpetur.

En annen gammel sannhet som står for fall, er at man må holde på i minimum 45 minutter for å forbrenne fett. Dette er visst også feil.

Så hvis man har kun 20-30 minutter til rådighet, er det lite eller ingenting som gir så godt treningsutbytte som løping.

At det også utløser endorfiner er en deilig bonus å ta med seg.

Samtidig er det klart at det å gå en hel mil i raskt tempo hver dag, som ottepotte gjør, er ypperlig. Og hun er sannsynligvis mindre skadeutsatt i knær og ankler enn om hun hadde valgt å løpe en mil om dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2319742
Del på andre sider

Helt klart. Det er bedre kondisjonstrening å løpe enn å gå, og løping er en treningsform som gir stort utbytte i forhold til tida man bruker.

Samtidig er det riktig at løping belaster skjelettet, men dette er også sunt, da skjelettet blir styrket, og dette er gunstig i forhold til å forebygge beinskjørhet, under forutsetning av at man holder seg unna asfalt. Jeg er heller ikke udelt begeistret for løping på tredemølle. Det er riktignok mye bedre enn asfalt, men har den svakheten at bevegelsene blir monotone og lite varierte. Det beste er å løpe på litt varierende underlag, som f. eks. myke skogsstier, der man også må hoppe litt for å unngå trerøtter og sølepytter.

Den lille vridningen man får i ryggen når man løper er også flott for rygg og nakke.

Før ble det hevdet at man forbrenner like mange kalorier ved å gå en kilometer som ved å løpe. Dette har man nå gått bort fra, og i følge ekspertene forbrenner man mer jo høyere tempo man har. Forbrenningen holder seg dessuten høyere enn ved hvile i flere timer etter avsluttet løpetur.

En annen gammel sannhet som står for fall, er at man må holde på i minimum 45 minutter for å forbrenne fett. Dette er visst også feil.

Så hvis man har kun 20-30 minutter til rådighet, er det lite eller ingenting som gir så godt treningsutbytte som løping.

At det også utløser endorfiner er en deilig bonus å ta med seg.

Samtidig er det klart at det å gå en hel mil i raskt tempo hver dag, som ottepotte gjør, er ypperlig. Og hun er sannsynligvis mindre skadeutsatt i knær og ankler enn om hun hadde valgt å løpe en mil om dagen.

Takk for langt svar! Jeg ble litt usikker på om ottepotte fleipa eller ikke ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2320020
Del på andre sider

Man bruker omtrent like mange kalorier på å gå aktivt (ikke bare ruslegå) en km som om man løper, men det går mye fortere å løpe da. ;o) Uansett elsker jeg å jogge og kroppen min reagerer bare positivt på det, jeg har holdt på et halvt års tid snart og har aldri hatt så lite smerter i beinas ledd som nå. :o)

Det dumme er at løping kan være litt kjedelig, men ingenting slår løping _etter_ at man er ferdig ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2320022
Del på andre sider

Annonse

Gjest ottepotte

Mulig det. Men jeg jobber bare som admunistrasjonsmedarbeider.

Morsom du. Du føler deg stor nå hva? Poenget er at du burde ikke komme med slengbemerkninger om folks eventuelle skrivefeil, når du faktisk stavet et ganske relevant ord feil i teksten din (Tillitten skrev du)

Du er ikke så perfekt du, mariaflyfly, som du stadig oftere prøver å fremstå som her på DOL.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2320564
Del på andre sider

Morsom du. Du føler deg stor nå hva? Poenget er at du burde ikke komme med slengbemerkninger om folks eventuelle skrivefeil, når du faktisk stavet et ganske relevant ord feil i teksten din (Tillitten skrev du)

Du er ikke så perfekt du, mariaflyfly, som du stadig oftere prøver å fremstå som her på DOL.

Ja, for det veit du alt om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288960-hva-trener-du/page/2/#findComment-2320866
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...