Gjest fotvilet Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 I tennene. Har hvist hatt noen hull over lengre tid, (ikke vært hos tannlegen på 3 år), og nå har jeg borret og fylt.Dette er ca 1 mnd siden.Har ikke hatt antydning til smerter i hullene før jeg gikk til tannlegen. Nå har jeg smerter som kommer og går, men de er der mestepartenn av døgnet.Spesielt om natten, og jeg har måtte ta store doser med ibux jevnlig. Er dette normalt? Jeg hører noen sier at fyllingene kan være for høye, kan dette utløse smerter, og hvorfor? Kan det være andre årsaker til smertene? Det føles akkurat som smertene jeg har når det borres tennene, ikke akkurat ising, men tannpine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest linnea24 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Det kan være at plomben er for høy,da biter du mye hardere sammen tennene.Dette kan føre til irritasjon i nerven i tanna.Hadde dette problem,fikk pusset litt på fyllinga.Tanna ble bra etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2319427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Ta en Paracet og en Ibux og ring tannlegen i morgen. God bedring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2324670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-26 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Som tidligere nevnt, så er det bare å ringe tannlegen imorgen den dag! Har du hatt det i 1 mnd, så blir det neppe bedre av seg selv. Hører de andre snakker om at grunnen kan være for høye fyllinger, og vil bare gjøre deg oppmerksom på at det finnes fler. Dersom det er store fyllinger i en av tennene du har borret nå, så kan det ha oppstått spenninger. Dersom så er tilfelle, så må de tømme tanna igjen og fylle på nytt. En annen ting er at det kan hende fyllinga er for nærme nervene dine, slik at du får skikkelig tannpine. Da kan det hende du må rotfylle. Før du snakker med tannlegen: kjenn etter om det bare er en tann, eller om det kjennes ut som det er fler, evt at du kjenner det andre steder i kjeven. Hvis det er nervene som har skylden, så er det ofte vanskelig å lokalisere hvilken tann det er. En annen ting; gjør det vondt når du tygger på tanna? Tenk over smertene dine, før du ringer, slik at du vet hva du skal si! Ære være deg som har holdt ut i 1mnd med tannpine! Lykke til! PS: Ikke gru deg for noe av det som skal skje....tenk over hvor godt det skal bli å bli kvitt smertene dine! Jeg måtte rotfylle etter en natt med skikkelig tannpine....og det var en befrielse uten sidestykke! Det fantes ikke vondt en gang! Rotfylling er oppskrytte greier.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2324677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fotvilet Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Som tidligere nevnt, så er det bare å ringe tannlegen imorgen den dag! Har du hatt det i 1 mnd, så blir det neppe bedre av seg selv. Hører de andre snakker om at grunnen kan være for høye fyllinger, og vil bare gjøre deg oppmerksom på at det finnes fler. Dersom det er store fyllinger i en av tennene du har borret nå, så kan det ha oppstått spenninger. Dersom så er tilfelle, så må de tømme tanna igjen og fylle på nytt. En annen ting er at det kan hende fyllinga er for nærme nervene dine, slik at du får skikkelig tannpine. Da kan det hende du må rotfylle. Før du snakker med tannlegen: kjenn etter om det bare er en tann, eller om det kjennes ut som det er fler, evt at du kjenner det andre steder i kjeven. Hvis det er nervene som har skylden, så er det ofte vanskelig å lokalisere hvilken tann det er. En annen ting; gjør det vondt når du tygger på tanna? Tenk over smertene dine, før du ringer, slik at du vet hva du skal si! Ære være deg som har holdt ut i 1mnd med tannpine! Lykke til! PS: Ikke gru deg for noe av det som skal skje....tenk over hvor godt det skal bli å bli kvitt smertene dine! Jeg måtte rotfylle etter en natt med skikkelig tannpine....og det var en befrielse uten sidestykke! Det fantes ikke vondt en gang! Rotfylling er oppskrytte greier.... Tusen takk for godt svar, ja det har virkelig vært en lidelse.Men har jo overlevd med smertestillende, ibux tar det med en gang. Tannlegen har slipt fyllingene ned, men det hjalp ikke. Går i håpet nå på at det gradvis skal bli bedre, og at smertene forsvinner.Det er som du sier veldig vanskelig å lokalisere om det er en eller flere tenner det gjelder, for jeg hadde mange hull, og de var store. Det er bare på høyre siden,og smertene kommer i perioder i løpet av døgnet.Nå har det alltid vært svært rolig på morgenen og utover dagen, så kommer smertene om kvelden og om natten.Det går også over til sterk hodepine. Noen kvelder kan jeg legge meg uten noe mer enn litt ubehag, og så kan jeg våkne i 4 tiden på natten med bankende smerter igjen. Det er akkurat som om det har avtatt litt ,og det ser jeg på som et godt tegn. Skal til tannlegen i morgen. Det er nok noe med nervene siden jeg ikke klarer å lokalisere det til en spesiell tann. Men håper de finner en forklaring på det, og det er godt mulig jeg må rotfylle fordi hullet var for dypt. Dette her har virkelig gitt meg en lærepenge, aldri mer droppe å gå jevnlig til tannlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fotvilet Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Ta en Paracet og en Ibux og ring tannlegen i morgen. God bedring! takk for det en skal iallefall ikke undervurdere tannpine..helt grusomt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
teajenta Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Tusen takk for godt svar, ja det har virkelig vært en lidelse.Men har jo overlevd med smertestillende, ibux tar det med en gang. Tannlegen har slipt fyllingene ned, men det hjalp ikke. Går i håpet nå på at det gradvis skal bli bedre, og at smertene forsvinner.Det er som du sier veldig vanskelig å lokalisere om det er en eller flere tenner det gjelder, for jeg hadde mange hull, og de var store. Det er bare på høyre siden,og smertene kommer i perioder i løpet av døgnet.Nå har det alltid vært svært rolig på morgenen og utover dagen, så kommer smertene om kvelden og om natten.Det går også over til sterk hodepine. Noen kvelder kan jeg legge meg uten noe mer enn litt ubehag, og så kan jeg våkne i 4 tiden på natten med bankende smerter igjen. Det er akkurat som om det har avtatt litt ,og det ser jeg på som et godt tegn. Skal til tannlegen i morgen. Det er nok noe med nervene siden jeg ikke klarer å lokalisere det til en spesiell tann. Men håper de finner en forklaring på det, og det er godt mulig jeg må rotfylle fordi hullet var for dypt. Dette her har virkelig gitt meg en lærepenge, aldri mer droppe å gå jevnlig til tannlegen. Bare hyggelig! Kjenne meg veldig igjen i det du skriver. Ventet 3 år jeg også før jeg satte beina innenfor tannlegekontoret. Og da måtte jeg rett inn og rotfylle. Som tannlegen sa: du kan bruke 300 kr på en kontroll eller 3000 kr på en rotfylling...det er kanskje ikke så vanskelig valg!? Har vel aldri opplevd at det har kosta 300, men tar poenget! Det viktigste er at man finner seg en tannlege som er hyggelig og flink! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
teajenta Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Tusen takk for godt svar, ja det har virkelig vært en lidelse.Men har jo overlevd med smertestillende, ibux tar det med en gang. Tannlegen har slipt fyllingene ned, men det hjalp ikke. Går i håpet nå på at det gradvis skal bli bedre, og at smertene forsvinner.Det er som du sier veldig vanskelig å lokalisere om det er en eller flere tenner det gjelder, for jeg hadde mange hull, og de var store. Det er bare på høyre siden,og smertene kommer i perioder i løpet av døgnet.Nå har det alltid vært svært rolig på morgenen og utover dagen, så kommer smertene om kvelden og om natten.Det går også over til sterk hodepine. Noen kvelder kan jeg legge meg uten noe mer enn litt ubehag, og så kan jeg våkne i 4 tiden på natten med bankende smerter igjen. Det er akkurat som om det har avtatt litt ,og det ser jeg på som et godt tegn. Skal til tannlegen i morgen. Det er nok noe med nervene siden jeg ikke klarer å lokalisere det til en spesiell tann. Men håper de finner en forklaring på det, og det er godt mulig jeg må rotfylle fordi hullet var for dypt. Dette her har virkelig gitt meg en lærepenge, aldri mer droppe å gå jevnlig til tannlegen. teajenta = D26 om du skulle lure....glemte å skifte under her.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fotvilet Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Bare hyggelig! Kjenne meg veldig igjen i det du skriver. Ventet 3 år jeg også før jeg satte beina innenfor tannlegekontoret. Og da måtte jeg rett inn og rotfylle. Som tannlegen sa: du kan bruke 300 kr på en kontroll eller 3000 kr på en rotfylling...det er kanskje ikke så vanskelig valg!? Har vel aldri opplevd at det har kosta 300, men tar poenget! Det viktigste er at man finner seg en tannlege som er hyggelig og flink! Ja man kan jo sammenligne det med en bil, hvis man holder den jevnlig ved like, blir ikke reperasjonen så dyr, venter man kommer man opp i samme pris uansett. Jeg har tenkt å gå til en annen tannlege nå, vet ikke helt om jeg stoler på den forrige. Snakket med han nylig, og han mente at dette bare var noe jeg måtte holde ut noen uker til, fordi det faktisk kunne sammenlignes med sår i tennen som trengte tid til å gro. Vet ikke helt om jeg tror på dette, begynner heller å tro at dette ikke går over av seg selv. Det er vel lurt å få et annen til å se på det med nye øyner. Spurte om hullene var så store at han vurderte rotfylling, men det var de absolutt ikke mente han. Dette opptar meg mye for tiden som du skjønner, har man smerter er det dert man fokuserer på, hvis jeg ikke får ordnet op i dette nå, kommer jeg rett og slett ikke til å greie å være på jobb en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 takk for det en skal iallefall ikke undervurdere tannpine..helt grusomt Hvordan gikk det hos tannlegen - for der har du vel vært nå? *kikker litt strengt på 'fortvilet' * 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fotvilet Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hvordan gikk det hos tannlegen - for der har du vel vært nå? *kikker litt strengt på 'fortvilet' * i morgen skal jeg dit, til en annen tannlege, så da får vi se hvordan det går.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 i morgen skal jeg dit, til en annen tannlege, så da får vi se hvordan det går.. Hjalp det med Paracet og Ibux, da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fotvilet Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hjalp det med Paracet og Ibux, da? ja ibux tar bort alle smerter, takk og lov for at det finnes.Men har jo gått på dette nå enn mnd. til, og vil jo snart klare meg uten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2325810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fotvilet Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Som tidligere nevnt, så er det bare å ringe tannlegen imorgen den dag! Har du hatt det i 1 mnd, så blir det neppe bedre av seg selv. Hører de andre snakker om at grunnen kan være for høye fyllinger, og vil bare gjøre deg oppmerksom på at det finnes fler. Dersom det er store fyllinger i en av tennene du har borret nå, så kan det ha oppstått spenninger. Dersom så er tilfelle, så må de tømme tanna igjen og fylle på nytt. En annen ting er at det kan hende fyllinga er for nærme nervene dine, slik at du får skikkelig tannpine. Da kan det hende du må rotfylle. Før du snakker med tannlegen: kjenn etter om det bare er en tann, eller om det kjennes ut som det er fler, evt at du kjenner det andre steder i kjeven. Hvis det er nervene som har skylden, så er det ofte vanskelig å lokalisere hvilken tann det er. En annen ting; gjør det vondt når du tygger på tanna? Tenk over smertene dine, før du ringer, slik at du vet hva du skal si! Ære være deg som har holdt ut i 1mnd med tannpine! Lykke til! PS: Ikke gru deg for noe av det som skal skje....tenk over hvor godt det skal bli å bli kvitt smertene dine! Jeg måtte rotfylle etter en natt med skikkelig tannpine....og det var en befrielse uten sidestykke! Det fantes ikke vondt en gang! Rotfylling er oppskrytte greier.... Måtte bare gi tilbakemelding om at jeg nå har begynt å rotfylle tanna, som var et alt for dypt hull, med fylling helt ned til nerven.tanna var betent, og jeg er nå et nytt menneske, akkurat slik du følte det etter rotfyllingen. Er så lettet,men blir noen tusen fattigere, verdt hver et øre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2326757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
guipago Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Som tidligere nevnt, så er det bare å ringe tannlegen imorgen den dag! Har du hatt det i 1 mnd, så blir det neppe bedre av seg selv. Hører de andre snakker om at grunnen kan være for høye fyllinger, og vil bare gjøre deg oppmerksom på at det finnes fler. Dersom det er store fyllinger i en av tennene du har borret nå, så kan det ha oppstått spenninger. Dersom så er tilfelle, så må de tømme tanna igjen og fylle på nytt. En annen ting er at det kan hende fyllinga er for nærme nervene dine, slik at du får skikkelig tannpine. Da kan det hende du må rotfylle. Før du snakker med tannlegen: kjenn etter om det bare er en tann, eller om det kjennes ut som det er fler, evt at du kjenner det andre steder i kjeven. Hvis det er nervene som har skylden, så er det ofte vanskelig å lokalisere hvilken tann det er. En annen ting; gjør det vondt når du tygger på tanna? Tenk over smertene dine, før du ringer, slik at du vet hva du skal si! Ære være deg som har holdt ut i 1mnd med tannpine! Lykke til! PS: Ikke gru deg for noe av det som skal skje....tenk over hvor godt det skal bli å bli kvitt smertene dine! Jeg måtte rotfylle etter en natt med skikkelig tannpine....og det var en befrielse uten sidestykke! Det fantes ikke vondt en gang! Rotfylling er oppskrytte greier.... Hei. Vil informere om andre som har gått med slike tannsmerter i lang tid (26 år) og har selv hatt kommende og gående tannpine siden slutten av barneskolen (ca. 12 år). De siste dagene er første gang jeg benytter smertestillende, bortsett fra en kort periode (etter trekking av tenner som gjorde vondt fra før og som resulterte i at tannlegen ødela de rundtomliggende tenner som igjen førte til videre smerter.) Hold dere langt unna akutt-tannlegetjenester!!!!! De har tydeligvis prioritert kvantitativ behandling fremfor kvalitativ... Er det noen som vet om noen oljer eller lignende som kan fungere som substitutt for smertestillende og/eller antibiotika? (obs; det spørres ikke etter forbyggende, kun lindrende eller behandlende) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2407119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
guipago Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Ta en Paracet og en Ibux og ring tannlegen i morgen. God bedring! Heisann. Det er ikke alltid det hjelper. Tar selv tilsammen 800mg ibuprox og 500mg paracet uten at det har noen særlig virkning. Lurer på om det har noe med smerteomfanget å gjøre eller om det har å gjøre med min kropps opptak av de respektive smertelindrende stoffene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289003-har-s%C3%A5-vondt/#findComment-2407130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.