Gjest boggie Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hei Jeg er av og til veldig plaget med kviser og trenger hjelp. jeg er 25 år og får enda kviser. Verst er problemene med huden når jeg feks ikke har det bra, har stress eller når hormonene forandrer seg eller når jeg begynner med p-piller. Har vært gravid for tre år siden og tok abort. Da fikk jeg masse kviser i hele ansiktet. det gikk bort når jeg fikk behandling mot akne. Ble bra en stund men kvisene kom tilbake igjen. Begynte da med Yasmin for et år siden og huden ble bedre igjen men jeg er enda plaget med uren hud av og til og jeg har kjempe lyst å bli kvitt problemet uten å smørre noe på huden mot kviser hele tiden.. Vil finne ut ka som er orsaken at jeg får kviser. er veldig fortvilet. er plaget med fet hud i tilleg. Er velig nøye med å pleie huden min. Bruker produkter mot kviser og fet hud. Om morgenen pleier jeg og renser jeg huden. Utover dagen blir huden fet. Det er plagsomt for meg. Av og til når jeg får mye kviser føler jeg meg stygg og har mest lyst å gjemme meg. Spiser skjeldent sjokolade og gotteri osv. En tig jeg har lyst å nevne er at jeg og kjæresten min har planer om å få barn. Klart er i redd for da at jeg får masse kviser igjen når jeg slutter med p-piller og blir gravid.Kan du hjelpe meg og gi meg gode råd? tusen takk. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289009-er-plaget-med-uren-hud/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei Boggie ! Du er dessverre ikke alene om å ha kviser og fet hud. Det er mange som har dette problemet og ikke får effektiv hjelp. Nå vet jeg jo ikke helt hvor ille du er, men alderen din tilsier at pubertetskvisene skulle ha forsvunnet. Når du er vedvarende plaget , er dette sjelden eller aldri forårsaket av godterier , men av hormonpåvirkning på talgkjertlene . Det kan være en arveligfaktor og / eller hormonforstyrrelse som ligger bak. Hos mange dreier den arvelige faktoren seg om ekstra "ømfindtlighet" i talgkjertlene for den androgene delen av hormonene i kroppen din. Det gir økt talgpoduksjon og tilstoppete utføselsganger med kviser som resultat. Det høres ikke ut som det vil være nok å smøre noe på dette, du trenger sannsynligvis en lengre tablettkur. Ingen av de tablettene som kan hjelpe, skal brukes ifm svangerskap så her må du tenke ut hvordan du vil planlegge. Det finnes tabletter(Roaccutane) som kan gi en varig effekt på talgkjertlene slik at du holder deg bra selv om du ikke bruker medisinen lenger . Men disse pillene krever at du tar kuren ferdig og venter minst 1 mnd før du blir gravid, selve kuren kan ta ca 1/2 år. Det vil i tilfelle bety utsettelse for deres evt barneønske, men kan nok være verdt det. Det er helt klart at derer har muligheter til både å få barn i løpet av begrenset tid selv om du gjennomfører en tbl kur og etterfølgende pause først. Synes du skal kontakte en hudlege for å prøve å finne en fornuftig løsning på dette . Hilsen Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289009-er-plaget-med-uren-hud/#findComment-2321976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.