Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vekten87

Det er noe som heter svangerskapskløe. Jeg fant dette på Barn-i-magen.com:

''Pruritus Gravidarum forekommer oftere hos førstegangs fødende enn flergangsfødende. Som oftest begynner kløen på magen, men man kan ha det over alt på kroppen. Det er vanligst i tredje trimester, men kan for noen begynne allerede i første trimester. De som venter tvillinger eller flerlinger er mer utsatte.

Det varierer faktisk hvor mange gravide som får det rundt omkring i verden. I Chile er det kun ca 2% som får det mens det i Sverige er opptil 14% som får det. Det kjennes som kløe, og det er litt varierende om man får utslett eller ikke. Kløen kan være alt fra mild til kraftig, så kraftig at du ikke får sove om natten.

Som oftest er det helt ufarlig, men i noen sjeldne tilfeller blir mors lever påvirket så kraftig at det kan utgjøre en fare for henne og barnet. Utvikler det seg til den mer alvorlige formen kalles det også PUPP (Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnangcy) Får du kraftig svangerskapskløe kan det derfor være lurt å få tatt en blodprøve og sjekke leverfunksjonen for å vite hvordan leveren har det. I helt ekstreme tilfeller kan man få svak gulsott. Merker du at du blir gul skal du kontakte legen med en gang, for det kan da utvikle seg til en alvorlig tilstand. Det er heldigvis ytterst sjeldent at dette skjer. Dette går tilbake etter fødselen uten at man behøver å gjøre noe med det.

''

takk :)

var inne på nettet og leste jeg også.. men er ikke gul,eller har utslett, klør bare noe helt vanvittig. men nå stikker jeg til legen så da får vi se hva de sier :) er jo greit å få sjekket det uansett... kløen har hvertfal tatt nattesøvnen min :( snufs :(

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...