Gjest Høsten07 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hei Jeg kommer fra en familie med livmorkreft, er selv 3. generasjon kvinne som har fått dette og er operert for 3 år siden. Ikke spredning og lavrisikogruppe.. Det viser seg at jeg er bærer av en arvelig genfeil som medfører økt risiko for colorektalcancer. Ingen i min familie har hittil hatt dette. Jeg ble anbefalt oppfølging med coloskopi og har nylig vært til det. Jeg har det man kaller dilatert tykktarm, en lang tykktarm og undersøkelsen stoppet ved ve. flexur, altså ufullstendig. Spørsmålet mitt da er. følgende: Når man har så langt tarm (det er antydet megacolon) (Har store problemer med obstipsjon) går det da an å fjerne et stykke av tarmen? Vil man da slippe avføringsproblemene f.eks? Er dette en stor operasjon med stor risiko? Ville du ha anbefalt dette til din pasient? jeg føler jeg er som en "tidsinnstilt bombe" mht til genfeilen jeg har og vil gjøre alt for å forebygge. Takkmenlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289140-coloskopi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Skjønner problemstillingen din. Synes at du skal diskutere dette sammen med fastlegen din, og en gastroenterolog på et sykehus dere har tillit til. Billeddiagnostikk for eventuelt å se tidlig tykktarmskreft eller forstadier er vanligvis røntgen colon, men CT-bilder kan også anvendes, men da blir stråledosen mye høyere. Coloskopi kan være en svært god undersøkelse; legen kan både se og ta eventuelle prøver av "suspekt slimhinne" samtidig. Men dette var altså vanskelig i ditt tilfelle. Siden du allerede har et tykktarmsproblem, synes jeg at en gastroenterolog bør raskt på banen. Å være plaget med obstipasjon vil forværre faren for tykktarmskreft. Daglige avføringer bør tilstrebes. Det finnes endel forebyggende medisiner, og det finnes blodprøver og avføringsprøver som kan følge irritasjonsgraden i tarmen din. Kirurgi kan være aktuelt, men det blir kirurgens oppgave å vurdere om dette totalt sett vil være gunstig for din livskvalitet. De fleste klarer seg imidlertid svært fint med en forkortet tykktarm. Selve operasjonen er tøff, kanskje må du ha midlertidig stomi, avhengig av hvilken del som eventuelt kuttes bort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289140-coloskopi/#findComment-2323752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.