astrix2 Skrevet 5. juni 2001 Del Skrevet 5. juni 2001 Hei! Jeg har ul termin 24 juli. Var i dag hos jordmor til kontroll, hun var så stresset slik at jeg ikke fikk spurt om følgende: 1) Hjertelyden til mitt foster er på hele 157, vet at det er normalt med hjertelyd inn til 160, men likevel begynner jeg å lure, er dette tegn på at noe kan være galt? må legge til at den lille er meget aktiv hele dagen (og noen gang om natten også)Hva kan grunnen til høy hjertelyd være? 2) Her i dag etter at jeg hadde vært på toalettet, mens jeg sto å kledde av meg for å ta en dusj, ble jeg plutslig så våt nedover lårene. Hva denne vesken var (urin eller fostervann) vet jeg ikke. Hadde ikke noen smerter eller ubehag. hadde heller inget behov for å tømme blæra mere, jeg bare kjendte at det rant. Har ikke gjordt noe mer med saken, da det ikke har kommet noe mer senere. Kan det være at det kom litt fostervann? Og evnt. dersom intet mere skjer, kan jeg da bare ta det med ro? 3) På lørdag hadde jeg noen mens liknenede smerter, hva er dette? smertene var takvise over ca 2-3t da ga de seg. Da jeg spurte jordmor i dag sa hun at det sikkert var livmoren som strakk seg. Dette har jeg etter nærmere gjennomtanke kommet frem til at det ikke er. Har hatt masse slike vokse smerter under hele svangerskapet. Har vokst raskt og ligger godt over sf kurva. Kan vel også leggetil at både jeg og jordmor har mistanke om at terminen er feil med ca 14d. Regner med at rundt den 10 juli er mere korrekt. Håper dere tar dere tid til å svare dette lange innlegget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28915-h%C3%B8y-puls-p%C3%A5-foster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. juni 2001 Del Skrevet 6. juni 2001 For å ta en ting av gangen; Fosterlyden til det lille barnet er helt normal. At det er en aktiv krabat gjør at fosterlyden sikkert går litt opp til tider. Det er som med oss. Når vi holder et høyt aktivitetsnivå stiger pulsen. Når barnet sover, kan du regne med at hjertefrekvensen er litt lavere. Det kan være muligheter for at det var litt fostervann som rant, og det bør du få sjekket opp, ihvertfall hvis du skulle oppleve det samme en gang til. Det kan tenkes at det er en liten rift i fosterhinnene ganske høyt oppe i livmoren, og da vil det ikke fosse ut fostervann, men heller piple litt når du f.eks. reiser deg opp eller bøyer deg. Test det ut litt og ta evt. kontakt med lege/jordmor/sykehus. Man skal ikke gå lenge med rennende fostervann uten at det blir kontrollert på sykehuset. Det er alltid en fare for infeksjon når det evt. er en brist i hinnene. Det du har kjent som menstruasjonslignende smerter, er som din jordmor sier, livmoren som trekker seg sammen. Vanligvis kjenner man ikke slike smerter ved vanlige kynnere, men når de blir litt kraftigere vil du også kjenne mensmurring i korsryggen eller ned mot skrittet. Det kan tenkes at du modnes litt nedentil i livmorhalsen for tiden. Da kjenner man ofte slike smerter/ubehag/trykk som du beskriver. Jeg vil anbefale deg å ta det opp med din jordmor/lege ved neste kontroll eller at du tar kontakt med disse hvis det skulle forverre seg. Det hadde sikkert vært lurt å få sjekket livmorhalsen din for å få avklart om du er såpass moden at du evt. kunne forvente tidligere fødsel enn terminen skulle tilsi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28915-h%C3%B8y-puls-p%C3%A5-foster/#findComment-116790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.