Gå til innhold

Uteblitt menstruasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Living Forever

Hei, jeg er 34 år og fikk mitt første barn for halvannet år siden. Gikk på p-piller i mange år før svangerskapet. Ble gravid ca 3-4 mnd. etter p-pillestopp. Har ikke startet opp igjen med p-piller eller annen prevensjon etter fødsel. Ca. 7 mnd etter fødsel kom menstruasjonen tilbake. Den har vært helt regelmessig. De første 1-2 dager brunaktig utflod før kraftig menstruasjonsblødning i noen dager. Er denne gang bekymret da den brunaktige utfloden har vart i en uke, og jeg hadde svært lite blod kun 1 dag - kan neppe kalle det vanlig blødning. Er dette normalt? Har menstruasjonen uteblitt? Kan blødning variere så mye fra måned til måned? Jeg pleier jo å ha ganske kraftig blødning, nå altså omtrent ingenting! Er ikke gravid (tok test i går), og har ikke drevet med slanking eller overdreven trening. Er bekymret for om det er alderen som innhenter meg og om jeg står på trappene til tidlig overgangsalder! Bør jeg bekymre meg? For jeg vil veldig svært gjerne ha flere barn! Ihvertfall ett til... Ellers kan jeg opplyse at jeg de første årene, fra 24 års alder brukte p-pillen Diane før jeg de siste to år gikk over på Trionetta. Har fått resept på Trionetta som jeg kunne starte opp med etter avsluttet amming, men jeg er da altså også usikker på om det er god ide med slik prevensjon i min alder. Røyker ikke og er måteholden med alkohol. Sunn livsstil. Hvis jeg vil prøve å bli gravid om ca. halvt års tid, har det noe for seg å begynne på p-pillene? Takknemlig for snarlig svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289154-uteblitt-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke umulig at du kan ha hatt en veldig tidlig abort. Hvis du ikke bruker prevensjon er det en mulighet. Jeg tror ikke det har noe med overgangsalderen å gjøre. Se det an og mon ikke neste menstruasjon blir normal. Hvis det ikke er tilfelle bør du snakke med din lege, evt. få henvisning til gynekolog. Det kan være hormonforstyrrelse. Det er ikke noe i veien for å bruke p-pille til du ønsker nytt svangerskap. Det vil ikke påvirke din senere mulighet for å bli gravid. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...