Gå til innhold

Røyking i svangerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å få min gravide kollega til å forstå hvor stor skade man påfører fosteret ved å røyke under svangerskap. Hun bare kimser av det og gidder ikke bry seg noe særlig virker det som.

Har funnet dette videoklippet på YouTube, hvilket jeg også postet på Graviditetsforumet her om dagen:

Jeg leter etter et spesielt videoklipp der man ser når røyken går inn til fosteret, og fosteret kryper seg sammen i ubehag, men jeg finner ikke noe slikt klipp enda jeg vet det finnes. Noen som har link?

Her er forresten et annet klipp som handler om rusmidler generelt under svangerskap, jeg tror det er det klippet som har gjort størst inntrykk på meg i dag: http://www.youtube.com/watch?v=CRDbAfoiwSA

Fortsetter under...

Gjest herregud så tankeløst
Skrevet

Hadde noen trøkt dette nedover ørene mine i mitt svangerskap ville jeg røykt mer, og hatt det fryktelig vondt med meg selv. Jeg ville mest sannsynlig prøvd å unngått deg og kanskje til og med sykmeldt meg fra jobben om dette hadde plaget meg for mye. Du skal slutte å være så fryktelig nedlatende, for enkelte er det ikke så enkelt å slutte. For min del ville nervene mine blitt enda værre og jeg ville røykt mer. Selv om jeg vet det er både farlig og skadelig, og jeg hadde konstant dårlig samvittighet. Jordmor sa at det til og med var bedre at jeg trappet ned, var roligere med 1-4røyker om dagen enn en konstant stressa mor og dertil baby av nervøsitet.

Og jeg har sett det klippet du refererer til på tv, og så det for meg hver gang jeg røykte..Det kan se ut som hun ikke bryr seg, men vi VET faktisk idag hvor farlig det er og både lege og jordmor følger opp røykingen i svangerskapet.

For min del- jeg sa ikke til noen når jeg skulle slute og greide å slutte den dagen babyen kom til. For hennes del, synes jeg du skal drite i å legge deg opp i det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Vi mennesker kan være svært tankeløse, når det gjelder din røykende gravide kollega, så har hun fått all informasjon av lege og jordmor... Ditt mas kan føles som mobbing, og det er ingen av dere tjent med!

Skrevet

Jeg er enig med de som har svart lenger nede. Selv om vi vet at røyking i svangerskapet ikke er bra, så er ikke dette din sak. Når hun trekker på skuldrene til det du sier, betyr ikke dette nødvendigvis at hun ikke forstår eller bryr seg.

Skrevet

Synes det er skremmende at folk gidder å bruke tid på å leite opp skrekkeksempler der fostre kryper sammen i smerte (de gjør ikke det heller når man røyker...) for å tre nedover hodet på en røykende kollega. Den snutten som gikk mest inn på deg er ikke realistisk i det hele tatt, kun noe som stemmer med virkligheten. Man får ikke barn med fire armer, sammenvokste unger, barn med ekstremt vannhode, og barn med indre organer utenfor kroppen fordi man røyker. Man får heller ikke barn på krukke, hehe..

Alle vet da at det er skadelig for fosteret at mor røyker i svangerskapet, men ikke alle klarer å slutte. Du røyker ikke selv forstår jeg, og vet ikke hvorden det er.. Selv sluttet jeg på dagen jeg fant ut jeg var gravid, og jeg klarte det - men kan forstå at ikke alle gjør det. At kollegaen din bare humrer når du maser på henne er sikkert fordi hun er veldig klar over det, og at hun skammer seg for at hun røyker og fordi hun er lei av masinga/mobbinga di.

Synes du skal la henne bestemme over sin egen helse og sitt barns helse uten at du skal prakke på henne enda mer dårlig samvittighet. Redde verden?

Skrevet

Hvis du er så jævlig at du prakker på henne disse, så er du søren meg ikke god!!!

Og jeg håper virkelig at du samtidig legger fram dokumentasjon på at disse barna hadde Downs, ganespalte, nevroblastomer og så videre.

Stakkars kollegaen din.

Annonse

Skrevet

Synes det er skremmende at folk gidder å bruke tid på å leite opp skrekkeksempler der fostre kryper sammen i smerte (de gjør ikke det heller når man røyker...) for å tre nedover hodet på en røykende kollega. Den snutten som gikk mest inn på deg er ikke realistisk i det hele tatt, kun noe som stemmer med virkligheten. Man får ikke barn med fire armer, sammenvokste unger, barn med ekstremt vannhode, og barn med indre organer utenfor kroppen fordi man røyker. Man får heller ikke barn på krukke, hehe..

Alle vet da at det er skadelig for fosteret at mor røyker i svangerskapet, men ikke alle klarer å slutte. Du røyker ikke selv forstår jeg, og vet ikke hvorden det er.. Selv sluttet jeg på dagen jeg fant ut jeg var gravid, og jeg klarte det - men kan forstå at ikke alle gjør det. At kollegaen din bare humrer når du maser på henne er sikkert fordi hun er veldig klar over det, og at hun skammer seg for at hun røyker og fordi hun er lei av masinga/mobbinga di.

Synes du skal la henne bestemme over sin egen helse og sitt barns helse uten at du skal prakke på henne enda mer dårlig samvittighet. Redde verden?

Det du sier er ikke riktig. Det er bevist at svært mange barn blir født med misdannelser etter å ha vært i magen til en mor som røyker. Jo, fosteret kryper seg ofte sammen i ubehag, dette har jeg selv sett på dokumentar. Du trenger ikke si at det ikke stemmer, for det vet jeg at det gjør, uansett hva du måtte si.

"Barn blir heller ikke født i krukke eller med fire armer" sier du. Nei, det var vel heller ikke det jeg sa. Jeg sa heller ikke at kollegaen min humrer, men at hun kimser av det hele, bagatelliserer situasjonen og viser null interesse for å forandre dette.

Jeg fordømmer gravide som røyker, det gjør jeg virkelig. Jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet for å tre dette nedover hodet på gravide røykere, uansett hva noen måtte si om det. Jeg snakker fosterets sak, ikke røykernes.

Skrevet

Jeg er enig med de som har svart lenger nede. Selv om vi vet at røyking i svangerskapet ikke er bra, så er ikke dette din sak. Når hun trekker på skuldrene til det du sier, betyr ikke dette nødvendigvis at hun ikke forstår eller bryr seg.

Det _jeg_ synes er skremmende, er at så mange mennesker faktisk bagatelliserer dette. Jeg synes faktisk det _er_ vår sak jeg, så jeg gidder ikke bruke energi på å bry meg om disse kommentarene. Ferdig med det.

Skrevet

Hadde noen trøkt dette nedover ørene mine i mitt svangerskap ville jeg røykt mer, og hatt det fryktelig vondt med meg selv. Jeg ville mest sannsynlig prøvd å unngått deg og kanskje til og med sykmeldt meg fra jobben om dette hadde plaget meg for mye. Du skal slutte å være så fryktelig nedlatende, for enkelte er det ikke så enkelt å slutte. For min del ville nervene mine blitt enda værre og jeg ville røykt mer. Selv om jeg vet det er både farlig og skadelig, og jeg hadde konstant dårlig samvittighet. Jordmor sa at det til og med var bedre at jeg trappet ned, var roligere med 1-4røyker om dagen enn en konstant stressa mor og dertil baby av nervøsitet.

Og jeg har sett det klippet du refererer til på tv, og så det for meg hver gang jeg røykte..Det kan se ut som hun ikke bryr seg, men vi VET faktisk idag hvor farlig det er og både lege og jordmor følger opp røykingen i svangerskapet.

For min del- jeg sa ikke til noen når jeg skulle slute og greide å slutte den dagen babyen kom til. For hennes del, synes jeg du skal drite i å legge deg opp i det.

Det kan du godt mene, men jeg står på mitt uansett.

Skrevet

Det _jeg_ synes er skremmende, er at så mange mennesker faktisk bagatelliserer dette. Jeg synes faktisk det _er_ vår sak jeg, så jeg gidder ikke bruke energi på å bry meg om disse kommentarene. Ferdig med det.

Du sier at du taler fosterets sak. Er fosteret best tjent med at du maser så fælt på moren at hun går rett i forsvar og dermed ikke lenger er mottagelig for andres innspill og råd? Kanskje ditt mas påfører fosteret _mer_ røyk enn om du evner å trekke deg litt unna og la dama tenke selv?

Gjest herregud så tankeløst
Skrevet

Du må være en fryktelig kollega å jobbe sammen med. Mobbing på arbeidsplassen vil jo dette være. Du er nok ikke perfekt i denne verden du heller, men å tre DINE plagsomme meninger nedover ørene på folk- ja det er du flink til. Selv om ALLE innleggene her skriver det samme som meg og faktisk IKKE er enig med deg- de kimser du av!? For din mening og synspunkt på at dette er det beste å gjøre betyr vel mest!? Har du lest hvilke alvorlige skader man kan påføre fosteret av å være stadig bekymret, stresset eller å ha angst? Har du fått med det hvilke skader det kan følge for barnet i senere alder at mor kanskje får ettervirkninger av mobbing? Etc Etc, jeg er jammen glad jeg ikke jobber sammen med deg- og det bør du også være.:0)

hidi, the scorpion
Skrevet

Du er ekstrem og ekstremister er alltid farlige for andres ve og vel. Dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...