Gjest smiley81 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei Jeg og min mann har prøvd å bli gravid siden oktober 06 da jeg også sluttet på p-piller. Jeg var hos gynekolog i mai som har tatt blodprøver og ultralyd av meg. Begge blodprøvene viser eggløsning, siste prøve som ble tatt ca 5-6 dager før mensen viste progesteron på 41. Ultralyden viste finne forhold, ingen cyster og det så ut som jeg hadde eggløsning. Jeg har regelmessig mens med syklus på 33-38 dager. Vi har samleie annen hver dag. Har nettopp vært hos gynekologen igjen siden min mann har tatt sædprøve, gynekologen min trodde trolig mannen min hadde nedsatt sædkvalitet siden vi ennå ikke hadde blitt gravide. Men prøven var "grei", som gynekologen sa. Den viste: volum:2,2ml, viskosistet:1, sp.konsentrasjon:190mill/ml motilitetsprosent 79%, motilitetsgrad: 2-3. Jeg har nå blitt satt på Pergotime enkel kur, jeg har tatt første og skal ta en til. Hvis ikke dette gir resultater så ville gynekologen sette oss på IVF- venteliste. Dette fordi han ikke kan finne noe galt med meg, som han sier. Trodde da på han, men etter jeg har lest litt så tenker jeg; hva om egglederne mine er tette? Er det ikke vanlig å undersøke dette? Eller er dette noe man gjør under utredning for IVF? Vil Pergotime ha noe hensikt hos meg? Tar venteliste på IVF lang tid? Kan man evt gjøre utredning privat og selve IVF offentlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289201-hva-med-egglederne-mine/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Før i tiden gjorde man røntgenundersøkelse av egglederne for å se om de var åpne, og var de ikke det forsøkte man med operasjon. Det hadde ofte dårlig resultat. I dag går man derfor direkte til IVF. Det er likevel den behandling som tilbys for deg, så røntgenundersøkelse vil ikke ha noen konsekvens, bare gi deg ubehag og i verste fall kan det gi infeksjon (en sjelden komplikasjon). Du har litt lang tid mellom dine menstruasjoner (noen ganger over grensen på 35 dager). Jeg synes det er fornuftig å forsøke pergotime før IVF. Det er vist at det kan ha effekt ved ’uforklarlig infertilitet. Det er ulik ventetid for IVF ved de ulike klinikker. Man kan gjerne utredes ’privat’, men jeg vet ikke helt hva du skal ha utredet? Dere er tilsynelatende godt ivaretatt. Lykke til med forsøk om å oppnå graviditet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289201-hva-med-egglederne-mine/#findComment-2321094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.