Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg er etterhvert kommet 26 uker avgårde på svangerskapet mitt. Jeg skal ta sectio 3/8 - i uke 34 - fordi jeg mistet pga placentaruptur sist.Jeg har denne gang også fått svangerskapsdiabetes, samt blir beh. for hypertensjon. Jeg har hatt endel smått blodig utflod, som viste seg å VÆRE siving av blod fra placenta. Men med noen dagers sengeleie, litt kjemi og gode råd fra DOL, gikk det bra. Jeg har hatt kynnere snart i 5 uker, til og fra, og disse har ikke økt eller endra seg nevneverdig. UL nå sist ble tatt av en annen lege enn den jeg pleier å ha, og han mente at morkaken var "ustabil",mens resten var "ok". Men mannen snakket dessverre bare engelsk, og hadde for dårlig tid til å utdype mer... og jeg er litt redd for å spørre for mye av frykt for å virke overnervøs. Men kan placenta begynne å løsne seg, eller få brister, UTEN at jeg blør mer enn bare rosafrge ? Jeg trodde ikke det, men ble usikker idag.

Bør jeg ta kontakt IGJEN med RH,- eller kan jeg ta det med ro, tror du ? Jeg har altså ikke hatt noen blødning som jeg vil kalle "blødning" - og både SF-mål og babyens størrelse og vekt er fint, dog endel over normalen. Håper du har tid til å gi meg ennå et svar. Takk for den hjelpen jeg allerede har fått.

Hilsen fra en (litt) urolig

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er godt å høre at de har endret dato for planlagt forløsning. Tidligere var det jo snakk om enda tidligere. Et tegn på at det forhåpentligvis går rimelig greit for tiden. Hva legen mener med at morkaken er ustabil, er ikke så lett å si. Hvis du er usikker, synes jeg du skal spørre om skikkelig informasjon. Er det en reell fare for at morkaken skal løsne, bør du helt klart få klar beskjed om hvordan du skal forholde deg. Bor du et stykke unna, bør selvfølgelig en innleggelse vurderes. Regner dessuten med at legene har tatt dette i betraktning allerede. Det går faktisk an at morkaken løsner uten at man umiddelbart begynner å blø. Likevel er det sjelden til å ungå at man merker at noe er på gang. De fleste som opplever dette vil fortelle om sterke smerter, samt en veldig stram livmor. Jeg synes helt klart at du kan spørre og forvente skikkelig informasjon uten frykt for å virke overnervøs. Du har et risikosvangerskap og da er det helt klart på sin plass å forvente skikkelig informasjon samtidig som din forhistorie tilsier at du må bli beroliget i den grad det er mulig å gjøre. At du innimellom engster deg for mye, og kanskje mer enn det det er grunn til, bør alle ha forståelse for.

Jeg ønsker deg lykke til fremover, og husk at du gjerne må bruke oss her på forumet hvis det er noe vi kan hjelpe deg med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...