Gjest Hesteeier Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har fått neglsopp inn til begynnelsen på neglen på en negl på hver fot, pluss at det har såvidt begynt å komme på to nye negler (en til på hver fot). Legen sa at jeg måtte ta piller med terbinafin, men så sa han også at det ville gå litt ut over leveren og han ville ta en blodprøve av meg etter en måned for å se om leveren har blitt inflammert. Jeg befinner meg i utlandet. De har kanskje en annen praksis på dette her enn i Norge. Men legen sa iallefall at folk av min rase (hvit/norsk) har lettest for å få problemer med terbinafin og leveren. Jeg går dog ikke på noen andre medikamenter. Tar bare vitamin B-kompleks og jeg er en frisk mann på 32 år. Jeg har ikke så veldig lyst til å ta terbinafin grunnet den bieffekten på leveren. Finnes det noen annen behandlingsmulighet? Jeg holder selv hest og er vant med å bruke kobbersulfat for å fjerne sopp i hovene til hestene. Det må da gå an å bruke et tilsvarende eksternt applisert middel for å bekjempe neglsopp hos oss mennesker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289251-neglsopp-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hei, Neglsopp er noe herk, og det er en tvcilsom og langvarig affere å bli kvitt den. Etter det jeg vet er det bare en langvarig og konsekvent gjennomført antisoppbehanding som kan hjelpe. Det praktiseres også diverse fargestoff-baserte lokalbehandlinger, men de er skikkelig grisete og effekten er heller tvilsomt. De fleste som prøver greier ikke å gjennomføre fordi det er så plagsomt med all fargen som smitter over på klær, etc. Effekten av disse er heller ikke overbevisende. Terbinafin er nok den mest brukte og best dokumenterte antisopp middel. Det er en del ulemper som følger med:for det første er den ganske dyr; en gjennomført kur koster mange hundrede kroner, kuren er langvarig, gjerne flere måneder. Også er det muligheter for bivirkninger. Listen over mulige bivirkninger er lang, noen av disse er relativt hyppige med de er ikke alvorlige. Alvorligere bivirkninger, som f. eks. leverskade forekommer hos mindre enn 1/1000 behandlingstilfeller. Noen leger anbefaler leverfunksjonskontroll men slett ikke alle. De fleste greier å gjennomføre uten problemer. Men, det er viktig å være klar over mulige bivirkninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289251-neglsopp-2/#findComment-2322108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.